Tesla i Sverige hävdar att företaget aldrig tecknat kollektivavtal i hela världen. Men nu avslöjas det att Tesla har avtal med facket i tre länder.
– Tesla har en enorm moralisk plikt, säger Simon Petersson avtalssekreterare på IF Metall.
IF Metall har bråkat med Tesla om kollektivavtal i över ett år. Men Tesla har vägrat, nu visar det sig att Teslas motstridiga hållning till kollektivavtal inte är särskilt konsekvent. Tidningen Arbetsvärlden rapporterar att Tesla har kollektivavtal i flera länder.
Trots att Teslas representanter påstått att de inte har kollektivavtal någonstans i världen kunde German Bender, utredningschef på tankesmedjan Arena Idé, avslöja tre lokala avtal mellan Tesla i Frankrike och landets största fack. Avslöjandet publicerades i The Guardian.
– Denna långvariga strejk skulle kunna lösas om Tesla erkände en enkel verklighet som jag har upptäckt i min rapportering, skriver German Bender.
Avtalen handlar om jämlikhet, ett upprättande av en samverkanskommitté samt löner och villkor.
Nu visar det sig dessutom att Tesla ingått kollektivavtal i Finland och Belgien. Anledningen ska vara att länderna har system som gör kollektivavtal till lag. IF Metalls avtalssekreterare Simon Pettersson kommenterar faktumet att Tesla endast tecknar avtal när lagen tvingar dem som “uruselt”.
I Sverige finns ingen lag som gör det brottsligt för Tesla att inte teckna kollektivavtal. Men enligt avtalssekreteraren Simon Pettersson är det en fråga om moral och normer. Han upprörs av att det visat sig att Tesla kan skriva avtal om de absolut måste och menar att det visar att det finns möjlighet till kollektivavtal även i Sverige.
– Tesla har en enorm moralisk plikt att teckna avtal med oss för arbetarna och med tjänstemannafacken för tjänstemännen. Men istället behandlar de den svenska modellen som skit med influgna strejkbrytare, säger Simon Petersson till Arbetsvärlden.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.