Det skulle bli bilarnas motsvarighet till Spotify. Men det hela slutade i miljardförluster. Nu förlorar 50 personer jobbet när bildelningstjänsten Volvo On Demand läggs ner.
– Varsel är självklart ett tufft besked att lämna till de som berörs och som också gjort ett väldigt bra jobb, säger Jessica Span, vd på Volvo Car Sverige till DI.
Volvo Cars satsade stort på att göra sin bilpoolstjänst Volvo on Demand till en succé. Det talades om ett Spotify för bilar. Men det slutade i miljardförluster. De hade en bilflotta på 1200 bilar och hade 200 000 användare var det inte tillräckligt för att generera vinst.
Nu läggs satsningen ner och de anställda förlorar jobben.
– Beslutet sker mot bakgrund av en mer utmanande makroekonomisk miljö som resulterat i ökade kostnader för att driva tjänsten med den kvalitet som Volvo Cars kräver och våra kunder kan förvänta sig, skriver Volvo.
Bildelningstjänsten var en utveckling av den gamla bilpoolen Sunfleet, som startade 1998 i ett samarbete mellan Volvo och Hertz. 2022 döptes den om till Volvo on Demand. Men där Sunfleet var lönsamt blev prestigesatsningen det motsatta. Varför det blev så finns det flera orsaker till.
Det är svårt att jämföra då det varit i olika tider med olika förutsättningar både vad gäller bilar, räntenivåer och kostnader för exempelvis parkering, säger Jessica Span till Dagens Industri. Det kommer fortsatt gå att boka bilar fram till den 13 januari nästa år.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter