Detta kan vara bilvärldens mest förvirrade lansering någonsin. Audi släpper ett nytt bilmärke. Som heter AUDI. De fyra ringarna tas bort.
Audi har enorma problem och vinsten rasade med 92 procent senaste kvartalet. Till viss del kan det skyllas på en elbilsfabrik i Bryssel som läggs ner. En annan sten på bördan är försäljningsrasset i Kina.
Nu startar Audi ett helt nytt bilmärke i Kina för att rädda sig ur krisen. Obs, detta är inget skämt. Den nya märket ska heta AUDI. Det ska skrivas med stora bokstäver och ha en helt egen designidentitet. De fyra ringarna tas bort. Varumärket riktar sig helt till den kinesiska marknaden, så som tur är slipper vi förvirringen här i Europa. AUDI får ett eget formspråk. Därför visar Audi upp en ny koncept bil som heter Audi E-Concept.
Bilen har betydligt rundare och mer böljande former än vad vi är van vid från en Audi och instrumentpanelen består enbart av gigantiska skärmar. Den nya bilen får en längd på 4,87 meter. Det innebär att nya AUDI är ungefär lika lång som en Audi A5 Avant.
Det handlar om en elbil som ska ha en räckvidd på 70 mil med ett batteri på 100 kWh. Bilen är resultatet av det nya samarbetet mellan Audi och SAIC. De hoppas göra succé i Kina under namnet AUDI. Den ska inte förväxlas med gamla Audi.
– Genom att lansera detta nya varumärke för elektriska och intelligenta modeller i Kina bryter Audi ny mark för att ta sig in i nya och mer tekniskt kunniga kundsegment, säger Audis vd Gernot Döllner.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter