Volkswagen slår tillbaka mot utspel om prisras nästa år. Krisande tyska biltillverkaren har inga planer på chocksänkningar.
– Vi kommer att lansera ID.2 om något år och det blir en elbil som många kan ha råd med, säger Marcus Thomasfolk.
Ekonomiexperten Claes Hemberg spådde igår ett prisras på elbilar nästa år. När EU:s nya utsläppsregler går igenom måste biltillverkarna sälja fler elbilar för att undvika massiva böter.
– Köp för guds skull ingen elbil nu utan vänta tolv månader, sa Claes Hemberg.
Han pekade ut Volkswagen som ett av de märken som kommer att sänka priserna mest.
– De ligger efter de andra och kommer kanske inte ut med några nya elbilsmodeller förrän till sommaren och då ska de hinna ifatt försäljningen på ett halvår för att undvika så mycket böter som möjligt, då är det inte svårt att tänka sig att de kommer att sänka priserna väldigt mycket, sa Claes Hemberg.
Men Volkswagen i Sverige håller inte med. Enligt dem säljer de redan många elbilar i alla fall i Sverige.
– Här är 50 procent av vår orderingång redan elbilar. Våra id-modeller säljer bra här och vi har ett utmärkt elbilsprogram som kommer att kompletteras ytterligare, säger Marcus Thomasfolk.
Volkswagen är på gång med en billig elbil. Med den riktar man sig till den breda massan. Frågan är om de hinner sälja tillräckligt mycket för att få ner utsläppen av koldioxid och därmed lindra böterna. Enligt prognosen kommer Volkswagen att tvingas böta omkring 50 miljarder kronor.
– Om något år kommer vi att lansera ID.2, det är en elbilsmodell som många människor kommer att ha råd med. I Tyskland ska priset ligga kring 25 000 euro, men det ska översättas och det är svårt att säga exakt vad den kommer att kosta i Sverige, men det kommer att bli ett mycket attraktivt pris, säger Marcus Thomasfolk.
Frågan är om ID.2 kommer att hinna ut på marknaden och minska Volkswagens klimatavtryck. Just nu kämpar biltillverkarna mot klockan för att försöka sälja så många elbilar som möjligt.
– Vår målsättning är hela tiden att öka andelen elbilar, i Sverige har vi en hög andel, säger Marcus Thomasfolk.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.