Lada fick V16-motor – gjord av 16 motorsågar

Ryssarna byggde en V16-motor av motorsågar. Nu har de monterat den i en gammal Lada. 
– Nu ska vi se om den går att köra med, säger Vlad Barashenko på Garage 54.

Minns ni de galna ryssarna som byggde en V16 motor av lika många tyska motorsågar? När filmen släpptes skapade det hysteri på nätet. Men det var ingen som kunde föreställa sig att motorn skulle fungera i en riktig bil. Totalt har V16-motorn en cylindervolym på 930 cm3.

Det tog Garage 54 som en utmaning. Den ryska kvartetten, tre magra och bleka ungdomar ledda av en garagemästare av den gamla hederliga ryska stammen, tog en Lada. Men de stötte på patrull direkt. 
Deras V16 av motorsågsmotorer fick inte plats. Ryssarna stod vid sin Lada och kliade sig under kepsarna.
– Den kommer att sticka ut mer än en meter, det enda vi kan göra är att förlänga bilen, säger Vlad Barashenko.

Därför kapar de av fronten, förlänger bilen och monterar en ny styraxel. Efter det får motorn plats och ser riktigt prydlig ut i motorrummet. Dessutom syns överallt den tyska tillverkaren Hüters reklam, ett företag som verkar strunta i att övriga västvärlden vänt den ryska marknaden ryggen.
– Det ser ut som en konstig bil, men nu ska vi se om den startar, säger Vlad Barashenko.

Först går det lite knackigt. Det är många motorsågsmotorer som kopplats samman. Men till slut startar den och bilen hackar igång. 
– Varje motor är på 58 kubik och tillsammans borde det ge bilen ungefär 72 hästkrafter och en volym på omkring 918 kubik, det är enkel matematik, säger Vlad Barashenko och kliar sig fundersamt över pannan. 

Efter lite justeringar går bilen i gång och garaget fylls av avgaser. 
– Det ryker lite, men det vädras av sig själv, konstaterar ryssarna, som inte verkar ta skada av lite smog. 

I slutet av filmen står bilen ute på en klassisk rysk motorväg. Himlen är grå och naturen sliten, det passerar ett par skramliga lastbilar och världen är vacker på sitt eget sätt. Samtidigt visar sig Ladan fungera alldeles utmärkt.
– Det var nog inte många som trodde det, men man får köra den som en motorsåg, säger Vlad Barashenko.
LÄS MER: