Nu är det avslöjat hur många som byter bort sin elbil mot bilar med bensin- eller dieselmotorer i Sverige. Mer än hälften av de som köpt en begagnad elbil väljer att gå tillbaka till en bil med förbränningsmotor. De som köper en ny elbil är däremot betydligt mer lojala.
Undersökningar från USA och Tyskland om hur många som byter tillbaka från elbil till bilar med förbränningsmotorer har fått stor uppmärksamhet. I Tyskland går varje tredje bilist tillbaka till traditionella så kallade ICE-bilar.
Hur det ser ut i Sverige har hittills varit en gåta. Men nu har undersökningsföretaget Vroom kartlagt bilköparna och avslöjar siffror över hur lojala eller illojala elbilsägarna är. Och det visar sig vara enorm skillnad bland de som köpt en ny elbil jämfört med begagnatköparna. Två grupper studerades, köpare av nya bilar där tidigare bil också var nyköpt och köpare av begagnade bilar där tidigare bil också var köpt som begagnad.
Bland de som köpt en begagnad elbil visade det sig att 56 procent gick bort från elbilen när de bytte bil. Av 100 procent köpare så gick 37 procent till bensin eller dieselbil igen, medan 16 procent köpte en laddhybrid. 44 procent valde att köpa en elbil igen. Andelen som valde bensin och diesel har gått ner från 45 procent, elbilsandelen har ökat från 40 procent. Så trots att siffrorna kan tyckas låga ökar lojaliteten till elbil.
– Att lojaliteten ökar och att 6 av 10 väljer att stanna kvar på den laddbara marknaden stöds av ett växande utbud på begagnatmarknaden, där fler elbilsmodeller i olika prisklasser görs tillgängliga. Försäljningen av begagnade elbilar från bilhandeln ökade med 80 procent under perioden, vilket motsvarar cirka 16 000 fler bilar, uppger Vroom i sin undersökning.
De som köpt nya elbilar är betydligt mer lojala. Hela 85 procent av de som tidigare ägt en ny elbil köper en elbil ingen när de byter bil, uppger Vroom. Det är en liten minskning från 87 procent året innan. Vi bilköpet så byter 7 procent bytte till laddhybrid och bensinbilar valdes av 7 procent av kunderna, medan övriga drivmedel, som diesel, stod för endast 0,3 procent.
– Sammanfattningsvis kan vi konstatera att lojaliteten för laddbara bilar är mycket hög, trots ett mycket tufft ekonomiskt klimat och höga prisnivåer på elbilar. Bland nybilsköpare väljer alltså fler än 9 av 10 återigen en ny laddbar bil. säger Ulf Roberts-Jones, vd på Vroom.
Att så många fler byter bort elbilen bland de som köpt begagnat beror enligt Vroom på att köparna är mer priskänsliga och letar efter det mest ekonomiska alternativet, där en bra affär går före valet av biltyp.
– Det kan också bero på att utbudet av fossilbilar är större än utbudet av laddbara bilar på begagnatmarknaden. Oavsett anledning till den lägre lojaliteten på begagnatmarknaden, förväntar vi oss en fortsatt ökning av lojaliteten för begagnade elbilar, i takt med att begagnatmarknaden fylls på med fler laddbara alternativ i olika prisklasser, uppger Vroom.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter