Föreställ er fusionen mellan Jeep och Ferrari. Kasinokungen Bill Harrah förverkligade sin vansinniga idé. Nu fick Jay Leno testa den unika Jerrarin.
Bill Harrah föddes i Pasadena 1911. Han kom från en välbärgad medelklassfamilj och gled in på University of California för att läsa till ingenjör. Men så kom depressionen och slog sönder det amerikanska samhället.
Bills föräldrar förlorade allt och han var tvungen att hoppa av sina studier. För att hjälpa familjen på traven lyckades BIll få ett jobb i en biljardhall. Det blev början på hans imperium, när han dog var Bill Harrah kasinofurste i Reno.
I mitten av 1970-talet ville han ha en SUV för att frakta sina gäster mellan Reno och Tahoe. Men på den tiden fanns inte modellen. Då vände han sig till Enzo Ferrari för att bygga en speciell bara till honom. Men italienaren blev förnärmad, aldrig att han skulle ta sig för ett sådant smaklöst projekt.
Många år efter Enzos bortgång skapades sedan hans efterkommande Purosangue.
Men Bill Harrah var inte den typen som gav upp. Han hade en Jeep Grand Wagoneer. Den skulle passa bra, men han behövde en starkare motor och sneglade mot Ferrari.
Mekanikerna blev lite konfunderade när han frågade om de kunde placera Ferrarins V12 i Jeepen. Men man trodde att det skulle kunna gå. Och efter ett mödosamt arbete var Jerrarin född.
– Allt på Bill Harrahs kasino var femstjärnigt och han hämtade folk på flygplatsen med den här bilen. Den här människan älskade verkligen bilar och hade en makalös samling, säger Jay Leno.
Men den här bjöd han sina rikaste gäster på oförglömliga färder genom Nevadas öken. Jerrarin hade Ferrarins temperament och Jeepens komfort och känsla för att ta sig fram genom terräng. Efter att Bill Harrah gick bort hamnade bilen i Renos bilmuseum. Dit kom den legendariska tv-personligheten och bilsamlaren Jay Leno för att testa rariteten. Och den är fortfarande i perfekt skick.
– Den gör de rätta ljuden, säger Jay Leno när han provkör bilen.
Han får medhåll av experten.
– Ja, folk tittar alltid när man kommer körande i den här, säger Phil McDouglas, ordförande för Renos bilmuseum.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.