Viktig ändring: Så ska du göra med hjulbultarna nu

Däckbranschen ändrar sina tidigare råd för vid däckskifte. Gör du fel kan hjulen endera gå sönder eller ramla av.
– Om man är osäker står det i instruktionsboken, säger Pontus Grönvall på Däckspecialisternas Riksförbund.

Vi står mitt i oktober och vintern knackar på dörren. Många svenskar är på väg att byta till vinterhjul. Men samtidigt gör Däckbranschen en kovändning från sin gamla rekommendation att efterdra bultarna. Tidigare tolkade många råden som att bultarna skulle dras för kung och fosterland. 
– Det har visat sig att många drar för mycket istället och då riskerar man att förstöra gängorna och bultarna på däcken, säger däckexperten Pontus Grönvall.

Om gängorna går sönder blir det svårt att få av hjulen till våren. Dessutom finns risken att hjulen faller av under körning. Det vill däckbranschen undvika,något som SVT, ViBilägare rapporterat om. Även vi på Carup har uppmärksammat nya råd för sommarhjulen. Men nu förtydligar däckbranschen råden ytterligare.
–Ja, i värsta fall kan däcken falla av, därför vill vi uppmana alla som byter däck själv att inte efterdra, utan efterkontrollera, säger Pontus Grönvall. 

Gunde Svan har tidigare tipsat om däckbytet. Nu förtydligar däckbranschen att du inte ska efterdra för hårt. Använd helst en momentnyckel.

En rapport från Svenska däcksäkerhetsrådet visar att omkring 900 svenska bilolyckor varje år orsakas av tappade hjul efter hjulskiften. Drygt 5 000 personer har deltagit i en undersökning våren 2023.
– Det handlar om att göra rätt vid däckskiftet, till exempel hålla rent, dra åt lagom hårt och sedan att kontrollera att bultar eller muttrar sitter korrekt efter 5 till 10 mils körning, säger Cecilia Blom Hesselgren, Bilprovningen.

Förr i världen var rekommendationen att alltid efterdra bultarna efter fem till tio mil. Men nu är den här gamla visdomen helt förfäktad och slängd på historiens sophög. Nu handlar det istället om att kontrollera.
– Det är ett vanligt misstag att man tar i för mycket, om en stor och stark människa drar så mycket den orkar är det alldeles för mycket, säger Pontus Grönvall.

Han lugnar alla bekymrade bilister. Det är inte så svårt att kontrollera så att hjulen är rätt påsatta.
– Det bästa är om man har en momentnyckel, då blir det enklare att få rätt åtdragning. Men annars är rekommendationen att du känner efter med en nyckel eller fälgkors så att bultarna sitter fast ordentligt, det kräver inte så mycket styrka, bara en kontroll, säger Pontus Grönvall. 

Sedan finns det sådana som knappt spänner bultarna överhuvudtaget eller struntar i efterkontrollen och det är ett lika stort bekymmer. 
– Ett annat fel som många gör är att de inte efterdrar alls, om hjulen sitter för löst kan de också lossna. Därför är det viktigt att man efterdrar, men det ska vara med måtta, säger Pontus Grönvall.

Om man är osäker på vad som är rätt åtdragning för din bil så finns det ett snabbt och säkert sätt att ta reda på detta. 
– Det bästa är om man går till instruktionsboken och ser efter. Där ska det stå och så kan man använda en momentnyckel, då är det inga problem att spänna precis lagom, säger Pontus Grönvall. 

Nya råd – så gör du däckbytet och kontrollerar bultarna rätt

  1. Tabort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
  2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontakt ytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
  3. Byt ut skadade,slitna och kraftigt korroderade delar.
  4. Smörj integängorna eller ytorna före montering.(Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)
  5. Se till att bultarna/muttrarna passar  fälgen (konisk/rundad/platt).
  6. Montera det nyahjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster(korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
  7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
  8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget.
    Källa: STRO

LÄS MER: