Stora amerikanska pickuper och SUV:ar som kan köras på E85 får en enorm skattesmäll i Sverige. Genom att de inte längre får undantag för E85 höjs skatten med upp till 95 000 kronor på tre år.
– Det kommer inte bli samma ekonomi alls de tre första åren, säger Carl-Erik Stjernvall, från M Sverige.
I regeringens senaste budgetförslag har de tagit fram planer på att återinföra malus-skatten för bilar som kan köras på E85. Beslutet kommer som ett sätt att motverka “E85-fusket” där det varit lönsamt att köpa nya bilar som kan köras på E85 för att slippa straffskatten, men att sedan tanka med bensin ändå.
I en uträkning som ViBilägare har gjort kan därför skattekostnaderna på en ny RAM 1500 Hemi med 5,7-litersmotor bli mer än tre gånger så höga och kommer uppgå till 31 695 kronor per år, vilket gör att den totalt hamnar runt 95 000 kronor på tre år. Dessa nya regler kommer att börja gälla från och med den 1 februari 2025.
Några som inte tycker om regeringens nya beslut är M Sverige. De tycker i stället att en gräns för E85-bilar borde sats så att mindre personbilar inte drabbas lika hårt av beslutet.
– I deras beslut framstår det som de haft en fokus kring hantverkarbilarna som får en gräddfil, men en vanlig Ford Focus och flera andra mer vanliga personbilar drabbas också negativt av förslaget, säger Carl-Erik Stjernvall, från M Sverige, till Carup.
M Sverige tycker även att regeringen borde ha sänkt priserna på E85, som ett sätt att få bilägarna att tanka det i stället för bensin.
– Det är idiotiskt att sälja etanolbilar när etanolpriset är så högt att ingen väljer att tanka det. Så har det sett ut de senaste åren, säger Stjernvall.
– Politikerna borde jobba med att göra priset på etanol lägre. Man har ju fortfarande en viss nytta av en sådan stor bil, men att man väljer att tanka bensin beror ju på priset på bränslet. Alltså hade det förmodligen varit bättre för klimatet och bättre möjlighet att sänka utsläppen från vägtrafiken genom att sänka priset på etanol i stället, säger Stjernvall.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.