Todd Willing ritade den ikoniska Ford GT. Nu hoppas Ford att superbilsdesignern ska rädda märkets elbilssatsning.
Enligt uppgifter förlorar Ford 340 000 kronor på varje producerad elbil. För att hänga med i den internationella utvecklingen och konkurrensen måste den trenden räddas och då tror företagsledningen att australiensaren Willing är rätt man.
Han har levt nästan hela sitt liv inom koncernen. Todd Willing läste industriell design i Melbourne och gjorde sin praktik hos Ford. Efter examen fick han arbete 2003 och har varit en trogen medarbetare sedan dess.
Han har varit designchef på flera internationella marknader. Men även designat framgångsrika modeller som Mondeo 2007, Fiesta 2009 och Focus 2010, innan han gav sig i kast med sitt stora mästerverk.
När Ford GT kom 2017 slog den världen med häpnad. Designen var utmärkande elegant med mjuka och skarpa linjer på en och samma gång. Det var ett perfekt hantverk mellan design och utmärkta aerodynamiska kvaliteter.
Efter den framgången fick Todd Willing ansvar för designen hos Fords lastbilar och stadsjeepar. Ett arbete som haft fram tills nu när han tillträder den nya tjänsten som designchef för hela koncernen, efter den avgående Anthony Lo. Ford brottas med stora problem på elbilssidan. Där en av de stora utmaningarna blir att försöka få deras nya program lönsamt.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.