Kylskåpstillverkaren Renzo Rivolta ville bygga en superbil. Resultatet blev Iso Grifo. En nätt muskelbil med en mäktig amerikansk motor som överlevt företaget och blivit odödlig. Nu har ett otroligt exemplar nått Sverige.
Efter freden 1945 låg Europa i ruiner. Likaså Italien som var helt utbombat. Såväl människor som nationer försökte komma på fötter. I Bresso utanför Milano låg kylskåpstillverkaren Isothermo som grundats kort före kriget. Deras VD Renzo Rivolta var lika excentrisk som framsynt och han ville vara med i den framväxande fordonsbranschen.
Men i Italien var det mopedernas tidevarv. Små och ganska snabba fordon som kunde ta sig fram i de trånga gränderna utan att kosta särskilt mycket pengar. Renzo lanserade sin modell redan 1948 och den slog stort.
Hans moped konkurrerade med Vespan och Lambrettan om att vara den mest sålda i Italien. Samtidigt urbaniserades landet. I moderniseringens svallvågor flyttade människor till staden för ett nytt liv långt från umbäranden på landsbygden.
Då behövdes det bilar. När mannen var på arbetet om dagarna var frun tvungen att kunna ta sig till snabbköpet för att köpa mat. Svunnen var den tid då den italienska hemmafrun traskade till torget, luktade på tomaterna och skvallrade i gathörnen.
Därför presenterade Renzo Rivolta en helt ny bil. Risettan, en liten stadsbil som var lätt och billig att köra. Den drevs av en tvåcylindrig motorcykelmotor och hade tio hästkrafter. Risettan licenstillverkades av BMW och blev en stor succé för Renzo. Hans bil tillverkades i hela 136000 exemplar. Förfriskad av den framgången blickade han in mot framtiden och smidde storslagna planer.
Renzo var mycket italiensk i sinnet. Han ville bygga en modern och sportig bil med maximal komfort och hög prestanda. Men för den sakens skull vände han sig inte till någon känd designer.
Nej, egensinnig som han var, Pietro hade hört talas om den 22 åriga piemontesaren Giorgetto Giugiaro. Och de båda slog sina kloka påsar samman och började planera för en ny bekväm och lite sportig bil för långturer.
Resultatet blev Iso Rivolta IR 300 som visades upp första gången på Torinos bilsalong 1962. Under huven fanns det en stor V8 Chevroletmotor. Sammanlagt tillverkades det nästan åtta hundra exemplar av den här bilen innan produktionen lades ner 1970.
Trots framgångarna var Renzo och Giorgetto inte nöjda. De hade mer storslagna planer. Och ville bygga en sportbil som tänjde gränserna och fick berömdheterna att ställa sig i kö för att köpa sitt exemplar.
De slog sig samman med Giotto Bizzarini, en ingenjör som precis fått sparken från Ferrari. Tillsammans började de rita på ett riktigt litet muskelpaket. Från USA hämtade man en 5,4 liters Corvettemotor som fick den lilla karossen att flyga fram som en kanonkula.
Därefter presenterade man den på bilsalongen i Torino 1963. De fick stående ovationer. Pressen var lyrisk över både bilens tekniska prestanda men också den framsynta designen. Stärkta av framgången fortsatte trion Rivolta, Bizzarino och Giugiaro att utveckla sin superbil. Den skilde sig på en mycket viktig punkt från andra samtida sportbilar. Grifon hade ett stort bagageutrymme. Anledningen till det var Italiens urbanisering. Människor var bara en generation från lantlivet och om helgerna ville man åka ut till havet eller upp till bergen.
Bilen skördade framgångar. Men de kräsna rika bilköparna ville hela tiden ha nyare och snabbare bilar. Därför uppdaterade man Grifon 1967 med en 7-liters Corvettemotor som fick den lilla damen att nå upp till nästan trehundra knyck.
Plötsligt dog Renzo Rivolta. Företaget ärvdes av sonen Pietro som tänkte köra vidare i pappas hjulspår.
Tillsammans med teamet utvecklade man en ny generation av Grifon. Serie 2 där de använde en Chevrolet 454 7,4 litersmotor. Men då slog oturen dem rakt i ansiktet. Oljekrisen fick företaget i gungning. Man försökte göra en bränslesnålare version av Grifon. Men Rivolta fick allt svårare att hålla sig flytande och 1974 gick företaget omkull.
Man trodde att den sista Griffon tillverkats. Men så plötsligt återuppstod hon från det döda. 2021 började man tillverka Grifo GT Zagato. Precis som förr var det med en stor GM-motor, en 6,2 liters V8 som ger kraft åt den strömlinjeformade skönheten. Den vackra Iso Grifon på bilderna kom nyligen till Sverige och visades upp på The Aurora i Båstad inför hänförda besökare.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.