Hur mycket eller lite behövs för att en Tesla Cybertruck ska hamna på skroten? De två första skrotade Cybertruckarna i USA har redan satt i gång debatten i amerikanska medier.
Nu är de första havererade Cybertrucksen ute på andrahandsmarknaden och eventuellt bevisar de inga poänger eller så bevisar de flera. Den första av de två, som finns tillgängliga på försäkringsbolaget IAAI:s auktionssida, kommer i originalexteriören rostfritt stål, som det förvisso har rapporterats om att den i en del fall rostar. Hur som helst så ser i alla fall den här bra ut vid första anblick.
Men det är inte allt, i annonsen får vi nämligen veta att just den här pickupen tagit skada av en simtur. Det står inget om huruvida vattnet letat sig in i bilen, eller om den fastnat i för djupt vatten men med tanke på att Cybertruck har ett så kallad “vadarläge” och Elon Musk själv sagt att den i princip kan simma och användas som båt, så låter den som en relativt riskabel investering. En markering på bilen visar att vattnet inte gått över tröskeln i höjd, men det var tydligen tillräckligt för att förvandla bilen till skrot, uppger Carscoops.
Särskilt eftersom försäkringsgivaren i det här fallet verkar ha beslutat att det inte är värt att skicka den på lagning hos en verkstad. Mätaren visar dessutom endast 42 kilometer. Den andra Cybertrucken som finns tillgänglig via IAAI befinner sig i Seattle, USA och kommer i mattsvart foliering.
Fronten avslöjar att bilen varit med om en rejäl krasch som varit tillräckligt kraftfull för att demolera fronten och för att lösa ut krockkuddarna. Det lämnar oss med frågan varför den inte repareras? Så länge det inte skett några strukturella skador borde det inte vara några gigantiska problem att få den i körbart skick. Men det är värt att ha i åtanke att rostfritt stål inte deformeras på samma sätt som vanlig stålplåt. Kanske är bilen mer skadad än vad bilderna antyder.
Hur som helst har båda exemplaren förklarats som totala förluster av försäkringsbolagen och den relativt låga graden av skador på dessa två fordon har redan väckt frågor gällande reparationskostnaderna för den elektriska modellen. För den som tror sig kunna reparera bilarna kan det i alla fall vara en fyndchans.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.