Svenska forskarnas revolution: Luftfria hjul

Svenska forskare på VTI tar nu fram en helt ny typ av luftfria hjul som kan revolutionera branschen. Hjulen har flera positiva egenskaper gentemot dagens däck. Projektet har tagit 3,5 år och planeras att slutföras i år. 

Svenska forskarveteranen Ulf Sandberg som tidigare har jobbat hos Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping är den som leder EU-projektet med att ta fram luftlösa hjul. Tillsammans med andra svenska forskare har han arbetat med hjulen i 3,5 år. I teamet finns bland annat Erik Hansson som tagit fram principen hjulen bygger på. 

Den är norska bildtidningen Motor och Vi Bilägare som kartlagt det svenska projektet. Forskaren Ulf Sandberg menar att projektet förväntas bli klart i år. De luftfria hjulen är avsedda för lastbilar och vad som skiljer sig från vanliga däck är att de saknar lufttankar av gummi som i stället är av elastiskt ekrar. Ekrarna är gjorda i stål i prototypen som tagits fram, men det är något som kommer ändras vid den färdiga produkten, uppger Sandberg för Motor. 

Såhär ser ekrarna ut före montering.

– Hade vi haft större resurser och mer tid hade vi nog gjort ekrarna i kompositmaterial. Men utifrån vad vi såg från våra tester när vi började, och med våra ganska amatörmässiga resurser, skulle komposit inte vara tillräckligt hållbart, säger Sandberg. 

Fördelarna med de luftfria hjulen är att de ger mindre ljud ifrån sig. Tester har visat att de låter ungefär 10 decibel lägre än hjul med luft. Andra egenskaper hjulen har är att risken för vattenplaning minskar, men även ett mindre rullmotstånd än vanliga däck. Testar har visat att motståndet avtar med hela 35 procent eftersom däcket blir helt platt mot underlaget.

Nackdelarna med hjulen är att de väger för mycket i dag. Det är rostskyddet för stålet som är den största boven och bara ett hjul har en vikt på 150 kilo.
– Det är visserligen lastbilshjul, för ett fordon som väger 16 ton, men det är fortfarande runt 50 kilo mer än vad projektgruppen anser är acceptabelt, säger Sandberg.
LÄS MER: