Hittar övergiven Adidas-fabrik full med tyska bilar

En övergiven Adidas-fabrik i Tyskland visade sig vara fylld med en samling ovaniga bilar. Hur bilarna har hamnat på en sådan udda plats har med en ensam mans enorma passion att göra. Nu får vi följa med och ta en närmare titt på några riktiga pärlor. 

Colin från youtubekanalen The Bearded Explorer besökte en liten by i östra Tyskland. Målet med resan var att lyckas hitta en övergiven fabrik som byggdes under 1960-talet. Först användes fabriken till att återvinna plast, men efter några år började det i stället att produceras Adidas kläder där. Produktionen fortsatte till 1990-talet, men tvingades att stänga ner efter några år. I dag är platsen fylld med alla möjliga typer av bilar och bakom samling finns en man med en enorm passion. 

Günther är en lokal klassisk bilentusiast som använt den övergivna Adidas-fabriken för att lagra sin alldeles helt egna samling. I dag är platsen fylld med bilar som står utplacerade både ute och inne. Något gemensamt de flesta av bilarna har är att de kommer från tyska bilmärken. Vid första anblicken är många av bilarna kanske inte de häftigaste modellerna och i ett sämre skick, men det finns en del otroliga och mycket ovanliga bilar som vi nu ska ta en närmare titt på. 

Den första bilen som är värd att nämna är Günthers alldeles egna bubbla. Bilen är helt klart den snyggaste i samlingen och restaurerades på 1970-talet och har sedan dess hållits undangömd från vind och tråkigt väder. Ifall den fungerar är dock oklart då den stått still i flera decennier.
– Wow, det är verkligen en vacker skalbagge, säger Colin. 

Utanför fabriken står en Smart diesel – som inte är helt vanlig. Det finns också en ganska ovanlig tvådörrars Volkswagen Jetta. I fabriken står även en första generationens BMW 7-serie. Modellen byggdes från 1977 till 1986. Exemplaret ska ha bytt motor någon gång under sitt liv, men har inte körts på länge så ifall den går att köra är svårt att veta. 

Den mest imponerande bilen i Günthers samling är kanske Volkswagen Corrado G60, som han ägt i 31 år. Modellen tillverkades från 1988 till 1995 och använde samma plattform som andragenration av Golf och Jetta. Modellen var ett sportigare alternativ till Golf och byggdes endast i 97 521 exemplar, där hälften skickades till USA.

– Å herregud gud, det är en G60 Carrado, den är sjukt ovanlig. Wow vad gott den luktar. Den har också endast körts 14 700 mil. Det är verkligen ett bra fynd det här. Riktig tysk kvalitet, säger Colin.

Corrado såldes med 1,8- och 2,0-liters fyrcylindriga motorer som standard, men VW erbjöd också en VR6-version med högre effekt. Den europeiska varianten innehöll en 2,9-liters motor med en kapacitet på 187 hästkrafter. G60 som Günther äger hade i stället en 1,8-liters fyrcylindrig motor. Totalt kunde den producera 158 hästkrafter.

På sin tid var modellen beundransvärd för sin acceleration då den kunde nå 0-100 km/h på mindre än 8 sekunder med en toppfart på 225 km/h. I dag finns ingen officiell statistik på hur många G60 som byggdes, men enligt de flesta är det inte mer än 18 000 enheter som förmodligen togs fram från 1989 till 1993. 

Günther har minst sagt en imponerande samling, som visar hur fin en passion för bilar kan se ut. Även om många av bilarna ser ut att ha gjort sina sista dagar ute på vägarna finns det fortfarande en del som faktiskt skulle kunna restaureras. Om det kommer att ske får framtiden utvisa tills dess får vi hoppas Günther kan njuta i flera år framöver av sin samling.
LÄS MER: