Jättefiasko för Volvos elbil – så få bilar har sålts

Lyxbilen Volvo EM90 har blivit ett jättefiasko för Volvo Cars. Den är Volvos dyraste och lyxigaste modell någonsin och togs fram speciellt för lyxköpare i Kina. Nya siffror visar att Volvo sålt mindre än 900 exemplar på tre månader av elbilen som anklagats för ”badge engineering”.

Här är siffrorna som Volvo Cars mest av allt verkar vilja gömma och glömma. På tre månader har Volvo bara sålt 859 exemplar av nya lyxmodellen Volvo EM90. Under hela maj månad var det bara 244 köpare som köpte Volvos nya MPV. Det står i bjärt kontrast till nya Volvo EX30 som i maj sålde i 11035 exemplar.

Volvo EM90 premiärvisades i Kina den 12 november förra året och i början av februari drog tillverkningen igång i Geelys fabrik i Hangzhou Bay där bilen tillverkas tillsammans med Zeekr 009, Zeekr 001 och Polestar 4. Volvo EM90 byggs på Geelys SEA-plattform och säljs än så länge bara i Kina. De första kundleveranserna på världens största bilmarknad gjordes i mars.

Bilen har fått kritik av oss här på Carup för att sänka Volvos varumärke genom ”badge engineering”, där ingenjörerna bara bytt ut emblemen. Och Volvo EM90 är mer eller mindre en exakt kopia på Zeekr 009. Volvo har dock ändrat på bilens front, satt dit Tors Hammar-lampor och Volvoemblem. Men köparna verkar genomskåda Volvos trick. 

En titt i Volvo Cars försäljningsstatistik visar att bilen floppat totalt under de tre första månaderna på marknaden. Under mars och april har endast 615 bilar sålts. I mars fick Volvo ut 226 bilar. I april gick det aningen bättre, men det såldes ändå inte mer än 389 Volvo EM90. I maj gick försäljningen ner till 244 exemplar. Det är en droppe i havet på världens största bilmarknad och Volvos gökunge har fått en mardrömsstart. 
– EM90 inte är en volymprodukt och vi är nöjda med hur den har mottagits hittills. Produktionen kommer gradvis att rampas upp, säger Kristin Boldemann Wester, global PR-chef för Volvo Cars.

Prislappen på 1,2 miljoner i grundpris gör det till Volvo Cars dyraste bil någonsin. Men om köparna kan bortse från att det är en Zeekr 009 med Volvo-emblem får de en hel del lyx för pengarna. Mittenraden har flygplansfåtöljer med utfällbara bord och framför passagerarna finns en stor bildskärm. Stolarna går att fälla bakåt om man vill sova. Det finns också utfällbara fotstöd, Volvo beskriver bilen som ett vardagsrum på hjul. Förarmiljön består av en stor skärm och växelväljaren är gjord av en stor bit Orrefors-kristall. 

Volvo EM90 har en räckvidd på upp till 738 kilometer enligt CLTC-testcykeln. Bilen kommer med ett 116 kWh batteri och laddningstiden från 10 till 80 procent förväntas vara under 30 minuter. EM90 är bakhjulsdriven med en elmotor på 272 hästkrafter och kan accelerera från 0 till 100 km/h på 8,3 sekunder. Volvo EM90 är, bortsett från förlängda limousiner, den längsta bil Volvo har producerat. Den mäter 520,6 cm och är 198,7 cm bred utan backspeglar. Höjden på 185,9 cm gör att den är 10 cm högre än SUV:en EX90.

Volvo 66 DL var inget annat än en DAF med Volvo-emblem. Det blev ingen succé den gången och även denna gång tycks bilköparna genomskåda Volvos försök att byta emblem på en bil som inte är en Volvo.


LÄS MER: