Rädslan för Kinas repressalier stiger nu inom bilindustrin. Stellantis och Volkswagen menar att tullarna är en fälla för Europa – istället måste kostnaderna sänkas.
– Vi måste använda de kommande två till tre åren för att bli ännu mer konkurrenskraftiga på kostnadssidan, skriver Volkswagens Groups finanschef Arno Antlitz på Instagram.
Kina har nu meddelat att de kommer att införa en 25-procentig tull på bilar från EU om EU inför tull på kinesiska elbilar. Det har fått en rad europeiska biltillverkare att vädja till EU om att inte införa tullar. EU:s beslut ska presenteras den 5 juni.
Kina är den viktigaste marknaden för många europeiska biltillverkare och tullen kan slå undan benen på dem. Volkswagen-gruppen, BMW och Mercedes-Benz har alla Kina som sin största marknad. Än så länge säljer Kina få bilar i EU jämfört med vad Europa exporterar till Kina.
– De närmaste åren innebär en betydande möjlighet att främja vår kostnadskonkurrenskraft. Detta kommer att “förbättra överkomligheten för våra elbilar samtidigt som vi säkrar de marginaler vi behöver för att finansiera den kommande transformationen, skriver Arno Antlitz på Linkedin.
Även biljätten Stellantis med märken som Peugeot, Citroën, DS Opel, Vauxhall, Jeep, Fiat, Chrysler, Dodge, RAM, Alfa Romeo, Maserati, Lancia och Abarth fruktar de kommande EU-tullarna. Vd:n Carlos Tavares uppger för Reuters att tullar på kinesiska fordon som importeras till Europa och USA är “en stor fälla för de länder som går på den vägen.” Stellantis har inlett ett samarbete med Leapmotors.
– När du kämpar mot konkurrensen för att absorbera 30 procent av kostnadens konkurrenskraftsfördelar till förmån för kineserna, får det sociala konsekvenser. Men regeringarna, regeringarna i Europa, de vill inte möta den verkligheten just nu, säger Carlos Tavares till Reuters.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter