VW:s U-sväng: Satsar 680 miljarder på motorbilar

Volkswagen gör en U-sväng och ska investera stort i bilar med förbränningsmotorer. Nu satsar man 680 miljarder kronor på bensin- och dieselbilar för att hålla kvar sin konkurrenskraft på marknaden. 
– Framtiden är elektrisk, men det som varit är inte över, säger företagets finanschef Arno Antlitz.

Volkswagen Group har gjort stora satsningar på elbilar, men nu gör man en omsvängning och deklarerar att förbränningseran inte över. Åtminstone inte om vi ska tro företagets CFO Arno Antlitz, som bekräftade att företaget kommer fortsätta att investera enorma belopp i bensin- och dieselbilar. Företaget ska kommer de närmaste åren att allokera 180 miljarder euro i investeringar. Tidigare skulle i princip allt satsas på elbilar, men nu deklararerar Volkswagen att en tredjedel, 60 miljarder euro eller 780 miljarder kronor ska satsas på bilar med förbränningsmotorer.

Volkswagen Group motiverar satsningen med att man har som mål att behålla ett stadigt fotfäste inom förbränningsbilssektorn trots branschens pågående steg mot elektrifiering. Omsvängningen kommer mitt i minskande efterfrågan på batteridrivna fordon. Med det sagt har man tagit ett steg bakåt från sin tidigare målsättning om att lägga allt fokus på elektrifiering och istället lägga omkring två tredjedelar av kapitalet på el. Den övriga tredjedelen, på över 600 miljarder, kommer att satsas på förbränningsmotorer.
– Framtiden är elektrisk, men det som varit är inte över. Det är en tredjedel och kommer att förbli en tredjedel, sa Arno Antlitz.

Tidigare har det sagts att dagens generation av Golf blir det sista med förbränningsmotor, nu verkar det beskedet mer osäkert efter att Volkswagen sagt att de ska lägga 680 miljarder kronor på förbränningsbilar.

När det gäller elektrifiering planerar VW nu att bygga en liten, prisvärd elbil, utan några samarbeten. Detta eftersom samtalen med Renault kollapsade. VW:s elbilar på ingångsnivå kommer att kosta omkring 220 000 svenska kronor. Samtidigt medger VW att man kommer att behöva balansera ut den svajiga elbilsförsäljningen med fler laddhybrider.

En stor förändring jämfört med hur det lät för bara några år sedan, då den tidigare vd:n Herbert Diess tillkännagav planer på att introducera upp till 75 helelektriska fordon under det kommande decenniet, och hävdade att elektrisk mobilitet “vunnit loppet”, rapporterar Automotive News.

Men Volkswagen är inte den enda aktören som har det tufft på elbilsmarknaden i nuläget, efterfrågan har sjunkit markant samtidigt som fler aktörer ger sig in i branschen. Under maj gick registreringen av nya elbilar ner med 32 procent i Tyskland. Precis som andra tyska biltillverkare reagerar Volkswagen också på de kinesiska rivalernas framfart och vad deras ambitioner kommer att få för konsekvenser för den tyska bilindustrin.

Nyheten kommer samtidigt som Toyota och flera andra japanska biltillverkare sagt att de ska utveckla nya förbränningsmotorer. Volvo Cars huvudägare Geely har gått ihop med Renault i det nya bolaget Horse som ska leverera fem miljoner motorer per år.
LÄS MER: