Hemlig fabrik och bolag: ”Gör allt utomlands”

Den svenska elbilen Emily GT uppges gå från prototyp till produktion på ett par månader. Inget svenskt utvecklingsbolag med ingenjörer har ännu startats i Trollhättan. Redan i juni-juli sägs tillverkningen starta – i en hemlig italiensk fabrik. 
– Vi gör allt utomlands, men det finns gamla Saabingenjörer med i teamet, uppger vd Jihad Mohammed i ett textmedelande till Carup. 

Under onsdagen höll EV Electras vd Jihad Mohammad en direktsänd presskonferens över Youtube. Där uppgav vd:n att elbilen EV Electra, som tagits fram av Nevs i Trollhättan, ska börja tillverkas redan i sommar och de första kunderna få sina bilar i augusti. Det ska ske i en än så länge hemlig fabrik som företaget har köpt i Italien. Var fabriken ligger är hemligt, men EV Electra uppger att det är ett ”vackert historiskt läge”.

– Produktionen kommer att vara klar i augusti, vi kommer att leverera bilar i augusti för några få  människor. När jag säger få kan det vara hundratals, inte tusentals. Inom lagens gränser tills vi får certifieringen. Det tar tid efter produktionen eftersom du inte kan få certifieringen på en prototyp du måste få den i produktion så förhoppningsvis i slutet av juni juli kommer vi ha den i produktion. Men vi får sälja 1500 bilar inom Europa tills vi får certifieringen, sade EV Electras vd under presskonferensen. 

En slags presskonferens hölls igår och sändes över Youtube.
Redan nu i sommar ska produktionen starta av Emily GT.

Carup har varit i kontakt med EV Electras vd efteråt och ställt några frågor runt projektet. Tidigare har Jihad Mohammed och EV Electra uppgivit att elbilen med hjulmotorer skulle utvecklas färdigt i Trollhättan av teamet som tog fram den. Men Carups kontroll med Bolagsverket visar att inget sådant bolag har startats. EV Electra uppger först att all utveckling ska ske utomlands. Att få prototypen tillverkningsklar i en nyligen köpt fabrik på ett par månader kan tyckas vara en extremt svår utmaning. Det finns idag sex prototyper av Emily GT, men de bilarna befinner sig idag i Trollhättan och Spanien, vilket gör produktionsstarten på den okända fabriken utmanande.

– Vi gör allt utomlands, men det finns gamla Saabingenjörer med i teamet, uppger Jihad Mohammad. 
Så det finns ingenting i Trollhättan nu?
– Vi har något i Trollhättan. Vi ska gå ut med det nästa månad, säger han i ett skriftligt meddelande till Carup. 

Men det finns inget svenskt bolag ännu? 
– Vi har det. Men inte som Electra, så ingen blockerar det, uppger Jihad Mohammed. 
LÄS MER: