Audi har inlett 2024 på värsta möjliga vis. Vinsten föll med 16 miljarder kronor på ett enda kvartal. Nu varnar en tidigare Audichef för hotet från Kina.
– De är mycket snabbare. Idag behöver en kinesisk tillverkare bara 48 månader för en helt ny produkt från utveckling till marknadsinträde, säger Sebastian Grams hoppat av som chef för Audi Sport, till Automobilewoche.
Audi levererade 4,5 procent färre bilar under 2024 första tre månader än samma tid 2023. Totalt var det 396 912 bilar över hela världen som levererades. På den europeiska och amerikanska marknaden har det varit stora tapp medan Audi gått starkare på den kinesiska marknaden än förra året under samma period. Ekonomiskt har dock den tyska biltillverkaren gått sämre än förra året under januari, februari och mars med en minskning på rörelseresultatet med nästan 74 procent, motsvarande 16 miljarder kronor.
Enligt Audi själva beror vinsttappet främst på problem med leveransen av modeller med deras V6- och V8-motorer. Förra veckan gick Audi Sports gamle chef Sebastian Grams som slutade oväntat i slutet av 2023 ut med oroade prognoser för både Audi och många andra europeiska biltillverkare.
– Enligt min mening är situationen definitivt problematisk, säger han till Automobilwoche.
I den exklusiva intervjun berättar han om vilka problem han tror både Audi och de flesta andra tyska biljättarna står inför. En av de största farhågorna han nämner är hotet från Kina. De kinesiska biltillverkarna arbetar snabbare och får ett ekonomiskt stöd som bilföretag som Audi aldrig kommer kunna matcha.
– Kinesiska tillverkare är fullt finansierade, av de nästan 100 tillverkarna kanske bara tio överlever i slutändan. Dessa tio är riktigt farliga för Tyskland och Europa, säger han.
Något som sticker ut med Kinas framfart på bilmarknaden som tidigare uppstickare inte haft, är kontrollen på råvarorna som behövs till dagens elbilar. Enligt den gamle Audichefen gör detta att alla biltillverkare måste gå igenom Kina för att få tag på sina elbatterier. Kina har också stärkt sina tidigare svagheter de haft med sina bilar.
– Europeiska varumärken har också länge varit överlägsna kinesiska leverantörer när det kommer till design, men nu har kinesiska aktörer helt enkelt anställt europeiska toppdesigners och har även gjort sig ett namn genom bra design. Trycket ökar på alla områden, säger han.
En annan oro Sebastian Grams lyfter fram kring de europeiska biltillverkarna är hur många olika processer deras bilar måste gå igenom innan de kan lanseras. När det kommer till sitt gamla företag Audi ställer han sig funderande kring satsningen på elbilar verkligen är helt rätt.
– Se bara på hur många sportbilar med förbränningsmotorer Ferrari och Lamborghini sålde förra året. Detta måste också vara en indikation för Audi att fråga sig: Vad är egentligen fortfarande möjligt för oss med förbrännings- och hybridmotorer, säger han.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.