Polestar blir först med StoreDots blixtsnabba laddning i en protoyp. Nya Polestar 5 laddar 10-80 procent på 10 minuter. Landningshastigheten började på 310 kW men steg till över 370 kW i slutet.
– Faktum är att tiden för att stanna kommer att vara mer lik vad man upplever med en bensinbil idag, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
Testet som utfördes på en Polestar 5 prototyp utformades för att demonstrera att XFC-batteritekniken verkligen fungerade i praktiken. Målet är att det ska gå att implementera på framtida Polestarmodeller.
– Tid är bland den största lyxen vi har i livet och som tillverkare av lyxiga elektriska prestandabilar behöver vi ta nästa steg för att ta itu med ett av de största hindren för att äga en elbil – laddningsångest, säger Thomas Ingenlath.
XFC-tekniken använder kisel-dominerade celler med en energitäthet i nivå med toppmoderna NMC-celler som inte kräver avancerade kylsystem i bilen. Batteriet har en funktion som förbättra de mekaniska egenskaperna, samtidigt som viktnivåerna minskar. Batteriet ska även ha en hög återvinningsbarhet.
– Vi är mycket glada över att kunna dela med oss av denna imponerande prestation idag och stolta över att vara med på denna resa tillsammans med Polestar, säger Dr Doron Myersdorf vd för StoreDot.
Det är också världens första demonstration av hur kisel dominerade celler klarar att ladda från 10-80 procent på tio minuter i en bil. Batteripaketet har 77 kWh, men har en potential att utvecklas till 100 kWh som då skulle addera dess räckvidd med 32 mil.
– Med den här nya tekniken kommer förare kunna lägga mindre tid på att ladda under längre resor och vara tillbaka på vägen snabbare än tidigare, säger Thomas Ingenlath.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.