Polestar-bossen: “Vi vill vara en europeisk Tesla”

Den svensk-kinesiska elbilen Polestar är redo att erövra världen. Men vd:n Thomas Ingenlath tycker att bilbranschen har förändrats för långsamt.
– Andra branscher har kommit mycket längre när det gäller hållbarhet. En uppstickare som Tesla visar hur snabbt förändring kan ske. Och vi på Polestar vill vara en europeisk motsvarighet till Tesla, säger han.

Thomas Ingenlath var en hyllad designchef som bidrog till att göra Volvo till ett av de mest åtråvärda premiumbilmärkena på marknaden. Som tack för att han lyfte Volvos anseende fick han ta över dottermärket Polestar för tre år sedan. Uppdraget var att utveckla elbilar med höga prestanda – och Ingenlath ville förstås sätta sin designprägel på bilarna: inget bling-bling och ett närmast industriellt utseende som kallats för “nordisk”.

De senaste veckorna har de första exemplaren Polestar 2 recenserats – och hyllats av en tämligen enig kår av biltestare.
– Polestar säger att de inte är Volvo, men jag ser ändå den här bilen som Volvo. Och jag tycker inte att det är något fel med det: Volvo är ju bättre än någonsin, säger till exempel den brittiske Youtubern Jonny Smith.

Vad tycker Thomas Ingenlath om Volvo-kopplingen? För bara två år sedan sa han att “Polestar kommer definitivt att vara något annat än bilmärket Volvo”.
– Det är en smärta som varje dottermärke måste genomgå, att det tar tid att separera från sina föräldrar.
– Polestar började ju med en bil som var mycket Volvo. Polestar 1 var en gång ett Volvo-koncept. Polestar 2 är redan lite mindre Volvo och nummer 3 kommer att bli ännu mindre Volvo och mer “Polestar”, säger Ingenlath.
– Men det är bra för oss att vara associerade med Volvo ett tag till.

Vilken typ av biltillverkare vill Polestar vara om fem år?
– Ett elektriskt prestandamärke i samma liga som Tesla och Porsche, med en stark bas i Polestar 2. Och vi vill vara en tillverkare som bidrar till att göra bilindustrin mer hållbar.
– Det händer mycket men jag tycker inte bilbranschen förändras tillräckligt snabbt. Andra branscher ligger mycket längre framåt när det gäller hållbarhet.
– Nykomlingar som Tesla är ett utmärkt exempel som visar hur snabb förändring kan ske. Jag tror att vi också har förstått det budskapet. Vi vill vara en europeisk motsvarighet till Tesla, säger Thomas Ingenlath.

Polestar följer även Teslas exempel med att enbart sälja sina bilar online eller i showrooms som finns centralt placerade i städer.
Varför ratar Polestar traditionella bilhallar?
–  Jag går ibland till ett sådant Autohaus (som de kallas i Tyskland). Då kommer alla typer av människor omedelbart till dig och börjar fråga en massa saker. Det känns obekvämt, eftersom jag omedelbart får en känsla av att någon vill sälja en bil. Då avstår jag från att gå dit igen, säger Thomas Ingenlath.

– Och dessutom: om tillverkare vill ha ett stort bilpalats där tjugo bilar parkeras, måste man åka till avlägsna områden. Men det är i städers centrum som kunderna finns. Folk åker till stadskärnan för att gå på restaurang, besöka ett museum och förhoppningsvis ett “Polestar Space”. Det är trevligt att du inte behöver köra en timme utanför stan för att se en bil.
– Och se bara vad som hänt efter coronakrisen med detaljhandeln som krymper och onlineförsäljningen som ökar kraftigt, avslutar Ingenlath.

Snabbfakta Polestar 2

Den elektriska drivlinan i Polestar 2 levererar 300 kW (408 hk) och 660 Nm. Detta kan översättas till en acceleration från 0–100 på mindre än 5 sekunder.
Två elmotorer, en på bakaxeln och en på framaxeln, vilket gör bilen elektriskt fyrhjulsdriven.

Batteripaketet är på 78 kWh och ska ge en räckvidd på 50 mil enligt WLTP-körcykeln.

Första bilen med nya infotainmentsystemet som utvecklats tillsammans med Google och som baseras på mobiloperativsystemet Android.

Kommer endast att kunna beställas online.

Baseras på Geelykoncernens CMA-plattform, alltså samma som Volvo XC40.

Några av de marknader där Polestar 2 lanseras först är Kina, USA, Kanada, Belgien, Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige och Storbritannien.

Pris: 659 000 kr.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester