Lika fin som 1961 – VW-cabben som vinner priser

Nu säljs en prisbelönt sommardröm på fyra hjul. Cabrioleten är lika fin som när den rullade ut från fabriken 1961 och får många bilälskares motorhjärtan att bulta lite extra.
– En klassisk Volkswagen som väcker berättigad uppmärksamhet. Körklar till sommarens utflykter, skriver Bilwebauctions som säljer bilen.

Karmann är karossbyggaren som byggde majoriteten av Volkswagens Cabrioleter mellan åren 1948 och 1980. Den tyska biljätten ville själva inte tillverka bilar utan tak, då det inte ansågs gynnsamt av den dåvarande VW-chefen Heinz Nordhoff. En plan som skulle bli en succé för VW.

Nordhoff gav i stället uppdraget till Tysklands två största karossbyggare Hebmüller och Karmann att ta fram varsina cabrioletversioner av Bubblan. Hebmüller tog då fram en sportig variant som var 2+2 sitsig medan Karmann valde en mer simpel variant med rymligare sittbrunn. 1949 brann Hebmüllers fabrik ner och företaget tvingades några år senare i konkurs. Karmann tog då ensam över tillverkningen, som de sedan skötte elegant fram tills 1980.

Att låta andra tillverka cabrioleterna var ett smart drag av Heinz Nordhoff. Inga investeringar krävdes av VW, samtidigt som de kunde styra produktionen av bilarna med en järnhand. Trots de hårda reglerna för Karmann lyckades karossbyggaren de tre första åren producera 10 000 cabrioleter. Modellen blev en stor framgång, inte minst i USA där den fick en stor roll i 60-talets hippiekultur. 

Med sitt ikoniska utseende har Volkswagens Cabriolet en plats i många bilälskares hjärtan. Med sin härliga runda form och öppna takdesign är bilen en rullande liten nöjesmaskin. Inuti erbjuder modellen dessutom en praktisk och simpel interiör som inte försvårar saker i onödan. Nu säljs ett sällsynt fint exemplar av den legendariska modellen i Sverige 
– En klassisk VW som väcker berättigad uppmärksamhet. Körklar till sommaren utflykter, skriver Bilwebauctions om bilen.

Den renoverade Volkswagen Cabrioleten från 1961 ser ut att vara minst 50 år yngre och säljs i ett toppskick. Den mörkblå pärlan blev renoverad i Danmark i slutet av 1990-talet och utrustades då med en original verktygssats från Hazet med ett värde på runt 25000 kronor.
– Renoverades i Danmark av skicklig yrkesman i slutet av 1990-talet som är bekant till nuvarande ägare, skriver Bilwebauctions.

Exemplaret ser inte bara bra ut objektivt, den har även blivit prisad ett flertal gånger för sitt unika välbevarade skick. Modellen är högt eftertraktad av många bilsamlare och ska snart få ett nytt hem. Något den aldrig fått testa på tidigare då den endast haft en tidigare ägare. Pärlan säljs hos Bilwebauctions med ett miltal på på endast 5 911 mil. En möjlighet som är svår att stå emot för samlare och bilälskare, det bedömda värdet ligger på 320 000 till 360 000 kronor.
– Går alldeles utmärkt och allt fungerar. Nyligen genomgått en enklare översyn med oljebyte, skriver Bilwebauctions.

Under huven har bilen en luftkyld motor som har tillräckligt med kraft att ta sig ut ur stan och åka runt på landsvägar med sina 34 hästkrafter, inte dåligt för en bil som närmar sig pensionsåldern. En mörkblå sommardröm på fyra hjul helt enkelt, bara att vrida om nyckeln och dra iväg.
– Bilen har genomgått en skickligt utförd renovering och har inget att anmärka på. Den är besiktigad för alltid och körklar, skriver Bilwebauctions.
LÄS MER: