Går 100 mil – första elbilen med solid state-batteri

Kinesiska IM Motors nya IM L6 blir den första elbilen med solid state-batteri. Bilen är konstruerad på ett 900-volts chassi och har en räckvidd på över 1000 kilometer. Företagets vd Liu Tao lovar ultrasnabbladdning med ny patenterad teknologi. 

Tekniken inom elbilsindustrin rör sig snabbt framåt och snabbast går det kanske i Kina. Statligt uppbackade företag som BYD och IM Motors kommer med nya överraskningar om vart annat och väst kan få det svårt att hänga med. IM Motors i SAIC-gruppen ser nu ut att bli fanbärare på solid state-fronten när deras IM L6 levereras i maj och företagets vd Liu Tao är stolt över framgångarna. 
– IM L6 kommer att byggas på ett 900 volts högspänningschassi och blir branschens första att bära ett ultrasnabbladdande solid state-batteri i ett produktionsfordon, säger vd:n.

Vd:n betonade att den 100-mils långa räckvidden kommer att realiseras på en fyrhjulsdriven version, vilket innebär en kombination av lång räckvidd och prestanda. Generellt sett erbjuder fyrhjulsdrivna modeller mer prestanda än tvåhjulsdrivna modeller, men förbrukar samtidigt mer energi. 

IM Motors lösning är ny teknik med solid-state-batteri och ultrasnabb laddning. Kotoden (positiv elektrod) är belagd med avancerat nickelmaterial och anoden (negativ) består av energikompositmaterial innehållande kisel och kol. Med den fasta elektrolyten i nanoskala uppnår man en högre jonkonduktivitet och en högre temperaturbeständighet.

På så sätt minskar brandrisken avsevärt eftersom batteriet inte innehåller någon vätska. Dessa teknologier löser också problemet med hög expansion av kiselbaserade material vilka säkerställer stabilitet och tillåter en säkrare och bättre laddningsprestanda. Batteriet är också lättare och mindre skadligt för miljön.

Enligt en avslöjande rapport från det lokala mediet Wallstreetcn, så kommer IM L6 att drivas av ett solid state-batteri med en kapacitet på 130 kWh. IM Motors har också avslöjat att man utöver den nya elbilen planerar ytterligare tre solid state-batteriprodukter men detta tillkännages i större drag i samband med den tekniska lanseringen av IM L6 den 8 april.

Den officiella försäljningen drar igång i maj i Kina, enligt tidigare information från företaget. Vem som står för leveransen av batteriet har inte tillkännagivits ännu men många tror att SAIC-stödda startupen QingTao Energy Development står bakom. Detta eftersom SAIC år 2022 meddelade att de hade grundat ett gemensamt labb för utveckling av solid state-teknik, rapporterar Carnewschina.

IM hävdar att batteriet kommer att ha en hög energitäthet men en avgörande faktor blir också batteriet tyngd, förutsatt att dess kapacitet kommer att vara 130 kWh. Framgången är också beroende av hur mycket batteriet kommer att kosta i tillverkning.
LÄS MER: