Kände motorjournalisten Alrik Söderlind har bytt bort sin elbil mot en äldre lyxbil med V8-motor. Orsaken är att nya skatter och borttagna subventioner gör V8–bilen billigare att köra än elbilen.
– Så här ska det inte vara, det är galet, men det är ganska kul att köra V8, säger Alrik Söderlind.
Alrik Söderlind är sannolikt Sveriges mest meriterade motorjournalist och har under många år varit chefredaktör för tidningen Auto Motor & Sport. Under flera år har han kört en BMW i3 elbil, men hans senaste bilbyte väcker stor uppmärksamhet.
Alrik har gått från elbil till en begagnad Lexus LS 460 med stor V8-motor. En film som Alrik postat på Instagram om bilbytet har fått 100 000-tals tittare och många kommentarer.
– Tack svenska regeringen för min V8, säger Alrik i filmen som du kan se här intill.
För Carup berättar han mer vad som ligger bakom bilbytet, som delvis är en protest mot nya politiska villkor som bromsar övergången till elbilar.
– Märkligt nog gör regeringens nya skatte- och subventionsregler med sänkt bensinpris det billigare för mig att köra en begagnad V8-bil istället för elbil. Det är en viss form av protest, för jag tycker det är galet att det ska vara så här, säger Alrik Söderlind.
Hur känns det att gå från elbil till V8?
– Det är egentligen galet. Men känslan är tveeggad, jag gillar ju också fina motorer, även om elbilar är helt nödvändiga. Lexusen har en stor V8-motor som mullrar häftigt och den är rätt mysig att köra. Men bytet är en direkt konsekvens av den gällande bilpolitiken. Som tur är kör jag relativt få privata mil, och hade inte jag köpt Lexusen hade någon annan gjort det.
Kommer du att byta tillbaka till elbil om regler och omvärldsfaktorer gör det billigare igen?
– Ja, det kommer jag säkerligen göra. Och jag hoppas det sker regelförändringar som gör att det återigen blir fördelaktigt att köra elbil i Sverige även för privatpersoner. Det finns mycket som går att göra. Till exempel skulle man kunna slopa trängselavgifter eller slopa moms på elbilar för privatpersoner.
Många tycker det är fel att gynna en biltyp med bidrag?
– Det har inte räknat ordentligt, elbilarna har egentligen inte kostat staten någonting i bidrag eftersom de var så mycket dyrare. Den högre momsen som de dyrare elbilarna drar in till staten väger upp bidraget för bilen.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter