Nya Audi RS6 Avant GT är inte bara en av världens snabbaste kombibilar någonsin. Den blir också en av de absolut dyraste. Att kunna åka till Ikea med 630 hästkrafter och kolifiberkaross kostar – håll i er nu – 2 186 900 kronor. Endast fem bilar kommer till Sverige.
Racerkombin Audi RS6 Avant GT är inspirerad av legendariska Audi 90 quattro IMSA GTO och späckad med kolfiber. Fronten och bakpartiet är nydesignat och framskärmarna och motorhuven är helt i kolfiber. Interiören har skalstolar och individuell numrering i mittkonsolen. Det lätta, ställbara chassit är unikt för RS 6 Avant GT. V8-motorn med dubbelturbo pumpar ur sig 630 hästkrafter i den här versionen.
Några av de 660 exemplaren kommer faktiskt till Sverige och nu har Audi Sverige spikat prislappen: 2 186 900 kronor. Nya Audi RS 6 Avant GT skiljer sig utseendemässigt från RS 6 Avant och RS 6 Avant performance, där den markerade fronten inspirerad av RS 6 GTO konceptet. Tack vare integrerade luftutsläpp bakom de stora 22-tumshjulen minskas lufttrycket i hjulhusen och förbättrar kylningen av bromsarna. På den svenska marknaden erbjuds enbart Heritage-versionen som inspirerats av IMSA GTO med traditionella Audi Sport-färgerna svart, grått och rött i kombination med Arkonavit lackering och högblanka vita fälgar. RS 6 Avant GT rullar av bandet med RS designpaket plus som standard.
Nya RS 6 Avant GT har en ökad effekt med 30 hk och 50 Nm jämfört med RS 6 Avant. 0 till 100 km/h går på 3,3 sekunder, vilket är 0,3 sekunder snabbare än RS 6 Avant. RS 6 Avant GT accelererar från stillastående till 200 km/h på bara 11,5 sekunder, dvs 0,5 sekunder snabbare än RS 6 Avant. Topphastigheten är som standard 305 km/h. Kraften från 4,0 TFSI-motorn överförs till den permanenta fyrhjulsdriften quattro via den 8-stegade Tiptronic-växellådan med optimerade växlingstider. Precis som RS 6 Avant Performance använder RS 6 Avant GT den senaste versionen av den självspärrande mittdifferentialen.
Till skillnad från RS 6 Avant som tillverkas i Neckarsulm, görs slutmonteringen av RS 6 Avant GT i den mindre anläggningen Böllinger höfe, där Audi R8, Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT tillverkas i små serier. Efter karosseriarbeten och lackering i Neckarsulm går de 660 bilarna till den närbelägna anläggningen. Slutmonteringen utförs av sju erfarna medarbetare vid tre specialutformade monteringsstationer. Under en dag monteras alla GT-specifika detaljer för hand. Arbetet omfattar då motorhuven, skärmarna, trösklarna, de dubbla vingarna, front- och bakspoilern och det inställbara chassit. Tillverkningen inleds under andra kvartalet senare i vår.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter