Mindre än 1000 Volvo 740 Turbo av den första modellen med 182 hästkrafter återstår i Sverige. Nu säljs ett ovanligt fint exemplar av Volvos 80-talsvärsting på auktion.
När den lanserades 1985 var den Volvos snabbaste modell någonsin. Volvo 740 Turbo var den första Volvon som sprängde 200 km/h-vallen och det med 5 kilometers marginal. bilen drog iväg upp till 100 km/h på bara 8,4 sekunder. Det gjorde Volvos värsting snabbare än många tyska konkurrenter, och någt snabbare än 760 Turbo. Turboversionen var dessutom tuffare än andra 700-bilar tack vare svarta lister, svart grill och speciella 15-tumsfälgar.
Hemligheten bakom bilens prestanda var en relativt låg vikt på 1390 kg i kombination med den kraftfulla B230ET-motorn på hela 182 hästkrafter och 260 Newtonmeter i vridmoment. Motorn hade Bosch Motronic bränsleinsprutning, turbo, intercooler och var Volvos mest kraftfulla personbilsmotor dittills. Alla hästkrafterna övervann det höga luftmotståndet med en dragkoeffecient på 0,42.
Idag finns få välbevarade exemplar kvar av Volvo 740 Turbo. Många har gått åt som ungdomsbilar, då bilen var både sladdvänlig och lättrimmad. Mindre än 1000 bilar återstår i Sverige av 182-hästarsvarianten utan katalysator. Men nu finns möjligheten att säkra upp ett exemplar i tämligen välhållet originalskick.
En Volvo 740 Turbo från 1986 som bara gått 13 000 mil på 38 år säljs på Klaravik Auktioner. Den verkar vara i fint skick och har klarat sig undan ombyggnads- och trimningsförsöken som fällt många 740 Turbo. Just nu är budgivningen om den svenska ikonen uppe på 83 000 kronor. Tidigare har det sålts bilar av samma modell för så mycket som 270 000 kronor.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter