Ny brutalversion av Audi RSQ8: Suven med 740 hästkrafter

Tycker du att Lamborghini Urus är smaklös och vanliga Audi RS Q8 för slö? Då kan den här bilen vara något för dig – den tubbelturomatade V8:an är trimmad till 740 hk.
Se videon på den ilsket gröna RS Q8-R som bara finns i 125 exemplar.

Stora effektstarka suv:ar må vara politiskt inkorrekt, men många köpare tycks älska dem fortfarande. Redan originalversionen av Audi RS Q8 är en mycket snabb bil med sina 600 hk, den innehar dessutom varvrekordet för sin klass på Nürburgring: 7.42,25.

Det hindrar inte tyska förädlaren ABT att göra bilen rejält starkare än originalbilen från Audi. Tyska tuningfirman ABT Sportslines version lämnar 740 hk i stället för 600 och har 920 Nm i stället för 800. Det innebär att du kör ifrån Lamborghini Urus och Bentley Bentayga som tidigare varit lite snabbare än Audin på raksträckorna.
Koncernsyskonet Lamborghini Urus har tidigare presterat en inofficiell tid på Ringen som var 7 minuter och 47 sekunder.

Att exemplaret i videon är starkare än en Urus är det ingen tvekan om. 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. Toppfart: 315 km/h.
I övrigt har bilen fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör.
125 stycken exemplar kommer att tillverkas och ABT:s prislapp för uppgraderingarna är nästan 700 000 kronor. Bilen får du stå för själv och det betyder att totaltpriset landar på drygt två miljoner kronor. Det är nästan lika mycket som en Lamborghini Urus.

Några standardsaker på RS Q8:an som fortfarande duger bra, enligt tuningfirman ABT:
Bilen är alltid fyrhjulsdriven. Utväxlingen är 40 procent av effekten till framhjulen och 60 procent till bakhjulen, men vid behov kan hela 70 procent gå till framhjulen ifall det behövs mer grepp fram. Om man vill ha en mer lekfull bil med mer effekt på bakhjulen kan man konfigurera den så att hela 85 procent går till bakhjulen.

Luftfjädringen kan konfigureras för både bankörning och körning i terräng. Det finns möjlighet att ändra markfrigången  – antingen höja bilen 60 millimeter eller sänka den 30 millimeter från normalläget.

De som köper ett sånt här aggressivt exemplar tänker troligen inte på bränsleekonomi, men suven har ett 48-volts mildhybridsystem (MHEV) som hjälper till att sänka bränsleförbrukningen med ungefär 0,8 liter per 100 kilometer, alltså åtta centiliter per mil.
För att ytterligare få ner snittförbrukningen är RS Q8 utrustad med cylinderavstängning och stänger av cylindrarna 2, 3, 5 och 8 när motorn inte går för fullt på höga växlar.