Som ett sista farväl till den legendariska W16-motorn har Bugatti skapat en extra speciell bil. Bugatti Mistral görs bara i 99 exemplar och är en Chiron i cabrioletversion som får håret att blåsa i långt över 400 km/h. Med en prislapp på 55 miljoner och 1600 hk blir Bugatti Mistral inte något blygsamt avslut på en era.
I över ett sekel har Bugatti gett bilvärlden några av världens finaste och mest eftertraktade öppna bilar som de flesta bara kunnat drömma om att äga. Bugattis senaste version W16 Mistral är inget undantag, bilen är en vidareutveckling av Chrion och blir dessutom den sista modellen med en av de mest otroliga motorerna någonsin.
Den W16 på 8.0-liter med fyrturbo som driver Mistral såg dagens ljus för första gången i samband med introduktionen av Bugatti Veyron 2005. Motorn har under åren vässats och ger numera ifrån sig hela 1600 hästkrafter och 1600 newtonmeter. Av Bugatti själva beskrivs motorljudet som “en oöverträffad hörselsensation”.
W16 Mistral är utvecklad enligt företagets numera klassiska designfilosofi “Form Follows Performance”. Bland annat är strålkastarna utvecklade på ett mycket avancerat sätt för att de ska leda luft genom ljusen och ut genom hjulhuset. Dessutom kan man se inspiration från 1930-talets modeller i form av den böjda vindrutan och de dubbla luftskoporna monterade i taket över förarna.
Man kan verkligen säga att mottot lever upp till sitt namn, tanken med Mistral är nämligen att Bugatti ska slå rekordet som världens snabbaste cabriolet, något man gjorde 2013 med Veyron Grand Sport Vitesse. Mistral måste isåfall ha en toppfart över 408.8 km/h, vilket enligt företaget själva inte borde vara något problem. Den lär toppa 420 km/h. Extra imponerande är att man kan toppa Mistral utan att taket är på. Men då gäller det att sätta upp håret, precis bakom de åkandes huvuden finns ett luftintag som suger in 70 000 liter luft varje minut!
Den Chiron-baserade cabrioleten har fått sitt namn från en vind som blåser genom Rhône-dalen till Medelhavet, lustigt nog användes namnet Mistral på en Maserati-coupé redan under 1960-talet. Prislappen på Bugatti Mistral ligger på hiskeliga 55 miljoner kronor, alltså ungefär 15 miljoner mer än Koenigsegg CC850, vilken hade du valt? Men någon beslutsångest behöver man inte ha, alla 99 exemplar är sålda sedan länge.
Tillverkningen startar nu under början av 2024. Vill man se bilen i verkligheten får man helt enkelt passa på under årets olika bilmässor, där Mistral bland annat kommer visas under Monterey Car Week 2024.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]