Tragiska ödet för världens vackraste bil

Jaguar E-type har utsetts till världens vackraste bil. Men det här exemplaret är i tragiskt förfall. I slutet av 1970-talet övergavs sportbilen efter att bara ha körts 5000 mil. 

Självaste Enzo Ferrari har sagt att Jaguar E-type och inte en Ferrari är världens vackraste bil. Just det här exemplaret besitter dock bara en bedagad och förfallen skönhet. Märkligt nog bestämde sig ägaren märkligt nog att parkera bilen för gott för 45 år sedan. Detta trots att hans Jaguar E-type Series II Cabriolet bara gått 5000 mil på de brittiska vägarna. 

Bilen hittades nyligen av youtubern Imstokze som specialiserat sig på att hitta övergivna bilar runt om i Storbritannien. Han har bara hittat en Jaguar E-type tidigare och förvånas själv vilket sorgligt skick den en gång så stolta sportbilen befinner sig i. Den vackra karossen är till stora delar uppäten av rost, suffletten saknas och interiören är hårt åtgången av naturen och gnagare. Det finns hål rakt genom golvet på bilen. 
– Det är totalt hjärtskärande, säger Imstokze i filmen.

Så här ska bilen se ut i sin fulla prakt.

Den raka sexan på 3,8 liter finns dock kvar under huven, men det är många år sedan den spann som en katt. Gångjärnen till motorhuven är så rostiga att de ramlar isär när huven öppnas. Men det finns hopp om att motorn ska gå  att rädda, motoroljan är nämligen kvar i motorn som en gång i världen lämnade 250 ystra hästkrafter.  

Varför en så bedårande bil övergavs och fick förfalla förblir ett mysterium. Ägaren gick enligt filmen nyligen bort och tog hemligheten med sig i graven. Snart ska hela platsen byggas om. Trots att bilen är i ett hemskt skick är den inte omöjlig att rädda och renovera. Idag finns det gott om nytillverkade delar till Jaguar E-type att få tag i. 

Jaguar E-type är idag en av världens mest eftertraktade modeller. Modellen presenterades 1961 och tog bilvärlden med storm. Beställningarna haglade in till Jaguar och tillverkaren sålde en bil i timmen. En bidragande orsak till succén, förutom bilens skönhet, var att priset var relativt rimligt. Den kostade ungefär som en Mercedes 230 SL som hade betydligt sämre prestanda. En Ferrari som var ungefär lika snabb kostade dubbelt så mycket. När modellen lades ner 1975 hade Jaguar tillverkat nästan 73 000 bilar i olika varianter; cabrioleter, coupéer och 2+2 sitsiga coupéer. 
LÄS MER: