Blocket har drabbats av missnöje från användarna Betyget hos Trustpilot är nu nere på 1,2 av 5 möjliga. Många är arga över att de klassas som företagare när de ska annonsera ut sina bilar.
– Vi jobbar kontinuerligt och hårt med allt från trygghet och kundsäkerhet, till produktutveckling och användarupplevelse – för att alla våra användare ska trivas hos oss, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.
Den tidigare så omtyckta köp- och säljsajten Blocket tycks ha drabbats av massivt missnöje från användarna. Användarnas betyg hos Trustpilot har sjunkit till 1,2 av 5 möjliga från nästan 900 omdömen. Hos Reco är betyget 1,7 av 5 möjliga. Det är inte längre lika populärt bland privatpersoner att annonsera ut bilen, och endast 20 000 av 129 000 annonser kommer från privatpersoner.
– Vad är det för mening med en annonssida där det inte går att få kontakt med säljaren, trots att man identifierat sig med BankID? Blocket har blivit kass. De flesta tittar å andra sidan mest bara på bilder, så varför inte? skriver en användare som ger sajten ett i betyg.
Många är också arga på att Blocket försöker klassa vanliga annonser som företagsannonser och blir krävda på ett högre pris. Säljare som sålt ett par bilar uppger att de måste registrera sig som företag och därmed betala ett mycket högre pris för annonser.
– Låter inte vanligt folk att annonsera sina bilar längre och det säger att annonserna är för företagslika och att jag ska starta ett företagskonto? Jag har inte ens ett företag och det är full lagligt att sälja ett par bilar om året. Sen så går det inte att få tag i de heller. De svarar inte på mail samt är väldigt dryga. Låt mig sälja mina saker för helvete! skriver en upprörd användare som ger sajten ett i betyg på Trustpilot.
Enligt Blocket jobbar de hårt med att alla ska bli nöjda. Nyligen förbjöd de bilhandlare som står på svarta listan för att ha brutit mot ARN:s rekommendationer från att annonsera.
– För oss är det oerhört viktigt att våra användare känner sig trygga, säkra och har en bra upplevelse på Blocket. Därför jobbar vi kontinuerligt och hårt med allt från trygghet och kundsäkerhet, till produktutveckling och användarupplevelse – för att alla våra användare ska trivas hos oss, säger Ebba Rosencrantz.
Men att göra alla nöjda kan vara en stor utmaning. Trots att andelen bilannonser från privatpersoner nu är nere på 15 procent har de inte slutat fokusera på privatpersoner, uppger Blocket.
– Samtidigt har Blocket över fem miljoner besökare i veckan, vilket gör det till en stor och svår uppgift att se till att alla är nöjda med sitt besök hos oss. Blocket har absolut inte slutat att fokusera på privata annonsörer utan jobbar hela tiden med att vi ska vara den bästa möjliga marknadsplatsen för våra användare, och vi finns alltid där om något skulle gå snett. Vi har en kundsäkerhetsavdelning som jobbar 365 dagar om året med allt från att svara på frågor till att se till att Blocket är en trygg och säker plats att köpa och sälja på, och har man stött på problem eller är missnöjd på något sätt är man varmt välkommen att kontakta dem för att få vidare hjälp, säger Ebba Rosencrantz.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter