Byggde Ferrari och Alfa – nu är fabriken spöklikt öde

Under sina glansdagar byggde Pininfarinas fabrik Ferrari Testarossa, Cadillac Allante och Alfa Romeo Brera. Men nu ligger fabriken där 100-tals bilbyggare arbetade öde – med mycket av utrustningen lämnad kvar. Följ med in i Pininfarinas spöklikt övergivna fabrik utanför Turin.

Legendariske designern och ingenjören Sergio Pininfarina avled 3 juli 2012 vid 85 års ålder. Han tycks ha tagit en del av företagets aura och själ med sig i graven. Många förknippar Pininfarina enbart med design av legendariska Ferrari-modeller. Men företaget blev mycket större än så. Idag vittnar en spöklikt övergiven bilfabrik om Pininfarinas storhetstid. 

Mellan åren 1966 till 2012 designades mer eller mindre alla Ferrari-modeller med hjälp av Pininfarina, men när signore Pininfarina avled upphörde samarbetet. En spricka uppstod när Ferrari LaFerrari, som inte involverade Pininfarina, skulle designas och fem år senare bröts samarbetet helt. 

Redan innan Sergio Pininfarinas frånfälle hade molnen börjat hopas över företaget. Faktum var att en elbil var början på krisen. Redan 2008 satsade Pininfarina på att utvecklad en elektriska stadsbilen Bluecar. Det kom att bli en stor flopp. Vissa säger att krisen hänger ihop med att Sergio Pininfarina lämnade över styrningen av företaget i händerna på sonen Andrea 2008, men redan då var nog krisen ett faktum. 

Pininfarina lyckades undvika konkurs 2009 genom att avtal med bankerna som gjorde att de tar över 75 procent av aktierna i bolaget. Familjen Pininfarina förlorade sedan kontrollen över bolaget genom att de sålde sin andel av holdingbolaget Pincar. 

Ferrari Testarossa är en av många modeller designade av Pininfarina. Karosserna tillverkades också av bolaget. Bild: Wikipedia

Krisen gjorde också att Pininfarina tvingades slå igen portarna till sin stolta San Giorgio-fabrik utanför Turin. Den övergivna fabriken har nyligen skildrats av Forgotten Buildings på YouTube. Fabriken är nu en spöklik skildring av Pininfarinas storhetstid. Mycket av maskinparken har lämnats kvar, det finns till och med skyddskläder och broschyrer kvarlämnade. Den gamla testbanan är igenvuxen av ogräs. Under några år stod testbilar och förföll utanför fabriken, med maskeringen kvar. 

Fabriken byggdes ut 1986 för att tillverka Cadillac Allante i samarbete med General Motors. Bilen flögs in med en Boeing 747 till Detroit för att slutmonteras. Men trots den enorma satsningen blev Allante-modellen en flopp och bara 21 000 bilar byggdes. 

Men fabriken har också gjort betydligt stoltare modeller. Höjdpunkten måste sägas vara Ferrari Testarossa där karosserna tillverkades av Pininfarina åt Ferrari under modellens levnad mellan 1984 och 1991. Senare kom anläggningen att tillverka den exklusiva kupéversionen av Peugeot 406 och Alfa Romeo Spider och Brera. 

Idag lever Pininfarina vidare som ett konsultföretag med design- och ingenjörstjänster med 700 anställda. Bilföretaget Pininfarina Automobili tillverkar superbilen Battista med 1900 hästkrafter som är en av världens snabbaste elbilar. Men för den gamla fabriken verkar inte finnas mycket hopp. 
LÄS MER: