Här sluttestar Polestar sin nya modell i Sverige

Polestar jobbar för högtryck för att få klart nya Polestar 3 för att starta tillverkningen. Bilen är försenad med cirka ett halvår. Just nu testas maskerade prototyper i Sverige.

Den svensk-kinesiska biltillverkaren Polestar har snart tre bilmodeller klara. Det ska hjälpa företaget öka försäljningen och minska förlusterna som slukar pengar. Nyligen gjorde Polestar klart för att kunna ta in 11 miljarder kronor i en nyemission

Nya Polestar 3 är en av modellerna som ska frälsa Polestars hårt prövade aktieägare. Modellen är försenad med ett halvår på grund av mjukvaruproblem hos Volvo Cars. Polestar 3 delar teknik med Volvo EX90. Enligt vad Carup erfar är det ny datorteknik med mjukvara till så kallad Core Computing som är utmanande att få klar. 

Nu är i alla fall de sista testerna i full gång. Får någon månad sedan skickade Polestar ut bilder när bilen testades i extrema ökentemperaturer runt Dubai och Abu Dhabi i temperaturer på runt 50 grader. Nu är det tester i betydligt svalare som gäller. Maskerade prototyper av Polestar 3 testkörs just nu i höstrusket i södra Sverige. Den uppmärksamme Carup-läsaren Mårten Karlsson fångade Polestar 3 när den kördes runt på ett parkeringsdäck i Lund. Bilen är registrerad som en Volvo, men det råder liten tvekan om att det handlar om Polestar 3.

– Utvecklings- och testprogrammet för Polestar 3 fortlöper väl och jag förväntar mig att produktionen startar under första kvartalet 2024. Polestar 3 är i början av sin resa och kunder kan nu besöka våra spaces runt om i världen för att se bilens proportioner och uppleva dess exklusiva och innovativa interiör, sade Polestars vd Thomas Ingenlath nyligen.  

Polestar 3 har dubbla elmotorer och är fyrhjulsdriven. Den mesta kraften ligger på bakaxeln. Den finns i en long range-version med 489 hästkrafter och en Performanceversion på 517 hästkrafter. Batteripaketet är på 111 kWh och det ger Polestar 3 en räckvidd på upp till 61 mil.
LÄS MER: