Andelen laddbara bilar som såldes i juli tredubblades jämfört med förra året.
Nästan var tredje bil som säljs i Sverige är nu en laddhybrid eller elbil.
– En effekt är att genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat med 15 procent hittills i år, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Efter ett kraftigt ras för nybilsregistreringar under coronakrisen så repade sig siffrorna i juli. Nedgången blev endast fyra procent.
– Återhämtningen i juli förklaras till stor del av att biltillverkningen kommit igång i många länder och att man har kunnat leverera bilar och beta av de orderstockar som byggts upp innan coronakrisen slog till, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Laddbara bilar går fortsatt starkt i Sverige och svarade för 29,5 procent av personbilsregistreringarna i juli. Det är tre gånger högre andel jämfört med andelen i juli förra året som var tio procent. Hittills i år är andelen laddbara bilar 26,5 procent jämfört med 11,2 procent samma period förra året. Totalt registrerades det 5406 laddhybrider och 1303 elbilar i juli.
– En effekt av den ökade andelen laddbara bilar är att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat med 15 procent hittills i år jämfört med samma period ifjol, säger Mattias Bergman.
Volvo dominerade bland bilmärkena och hade de tre mest sålda modellerna på topplistan i juli, Volvo S/V60 toppar med 1452 bilar. Kia Niro slog sig in på fjärdeplatsen med 936 bilar, Kia ökade totalt sett i juli med drygt 500 sålda bilar.
Mest sålda laddhybrid i juli blev Volvo XC60, vilket till viss del kan förklaras med leveransförseningar från Kina under coronapandemin.
Endast tio nya Tesla-bilar registrerades under juli. Desto bättre fart är det på elsportbilen Porsche Taycan med 88 registreringar juli, hittills i år har 198 Taycan-bilar registrerats i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter