Bilar i vild färd över brinnande ängar och genom lerpölar. Du kanske har glömt, men på det här udda sättet lanserade Volvo sin nya stolthet 760.
Varsågod, njut av 80-talsreklamen. Det har onekligen hänt en del med Volvos varumärke – och reklambranschen – på nästan 40 år.
Med titellåten från western-serien Rawhide ville Volvo visa hur stryktålig den nya prestigemodellen 760 var.
Kanske var låten en extra flört till USA, för Volvo satsade nämligen stenhårt på att få in sin bil på den lukrativa bilmarknaden.
Det har gått 38 år sedan Volvos stora familjebil – ”sossekontainern” – hade premiär. Och det var ett hänfört Sverige som mötte Volvos nya lyxbil 760 GLE i februari 1982. Ledningen för vårt svenska helyllemärke hade redan vid mitten av 70-talet, när 240 knappt ens hade hunnit ut till marknaden, kommit fram till att man behövde en modernare och mer prestigefull bil i storbilsklassen för att överleva, för att möta en alltmer konkurrensutsatt framtid. Och det behövde alltså vara en bil som kunde sälja på den viktiga USA-marknaden.
Egentligen var 760 ingen särskilt märkvärdig konstruktion – den ganska medelmåttiga 2.8-liters V6-motorn i aluminium hade konstruerats ihop med Peugeot och Renault och kan knappast kan räknas till de mest tillförlitliga i motorhistorien. Det var dessutom bakhjulsdrift och stel bakaxel på typiskt konservativt Volvo-manér. Men bilen var ju tyst, bekväm och väldigt säker.
Nu vet vi inte vad Volvo ville säga med sin tv-reklam, men idag kan man mest häpna över att den blivande klassikern visade upp sig i ett märkligt terränglopp: genom brinnande (!) ängar, vattendrag och en rad ställen där köpare aldrig skulle komma på tanken att ta sin dyrbara bil.
För Volvo 760 var en lyxbil som relativt få hade råd att köpa i början av 80-talet.
Folkbilen 740 dök upp två år senare – då sattes Volvos gamla, pålitliga B23-motor in, en fyrcylindrig maskin på 2.3 liter, aluminiumtopp och enkel överliggande kamaxel.
Hos 740 hade det också sparats på kromet som ramade in den glittriga 760, och invändigt saknades mycket av den lyxutrustning som fanns i den dyrare vagnen.
Ovh visst gjordes det märkliga reklamfilmer med 740 i huvudrollen – men det kan vi återkomma till en annan dag.
Maths Nilsson är grundare av Carup.