Ett unikt race hölls 1984 med Formel 1-förare i nya Mercedes-Benz 190E 2.3-16. Niki Lauda återvände till Nürburgring för första gången sedan sin svåra olycka 1976. Efter en hjältemodig körning kom han tvåa i Mercedesen. Nu säljs Laudas Mercedes på auktion – och kan bli den dyraste 190:an någonsin.
Nu säljs en tävlingspreppad Mercedes-Benz 190E 2.3-16 från 1984 som körts av Formel 1-legenden Niki Lauda. För att fira invigningen av Nürburgring Grand Prix Circuit hölls i maj 1984 ett unikt lopp där 20 Formel 1- och DTM-förare, både aktiva och pensionerade, racade i Mercedesbilar.
Bland de som tävlade fanns Stirling Moss, Alain Prost, James Hunt, Jack Brabham, Ayrton Senna – och Niki Lauda. Bilarna som användes var den då nya Mercedes-Benz 190E 2.3-16 i standardversion. De hade bara fått en lättare modifiering med sänkning, rullbur och uppgraderad fjädring och bromsar.
Loppet över tolv varv vanns efter en hård kamp av Ayrton Senna före Niki Lauda som slutade tvåa trots att han kvalat in endast som 14:e förare. Alain Prost hade pole position, men blev påkörd efter bara fyra varv. Hela racet in extenso kan ses härovan. Senare på säsongen snuvade Niki Lauda Alain Prost på F1-mästerskapet med bara en halv poäng.
Efter tävlingen skickades Sennas bil till Mercedesmuseet, medan Niki Laudas bil såldes till en samlare. Där har den bevarats i alla år och Niki Lauda återförenades med bilen 2016 och skrev sin autograf på taket. Nu säljs bilen av RM Sothebys som en del av försäljningen av Iseli Collection i St Moritz i Schweiz i september. Bilen är helt orenoverad och har bara körts 3000 mil sedan Lauda klev ur förarsätet. Den förväntas bli den dyraste Mercedes 190-bieln genom tiderna med ett pris på upp till 10 miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter