Nya Porsche 911 Turbo S: “Så bra att man blir rörd”

Kan man bli överlycklig av köra en bil? Ja, när man rattar nya Porsche 911 Turbo S.
– Om jag fick välja en bil att köra med för resten av livet, då blir det den här. Man kan inte låta bli att le bakom ratten, säger videobloggaren Luke i “Cars with Luke”.
Häng med på hans nöjestripp i videon.

Porsche har tagit ytterligare ett kliv i hästkraftskriget med nya Porsche 911 (992) Turbo S, som nu börjar synas ute på vägarna.
Kraftkällan är en ny version av boxermotorn på 3,8 liter med dubbelturbo. Effekten har nu ökat till 650 hästar och det är 70 fler än föregångaren. Även vridmomentet har ökat från 750 till 800 Nm jämfört med 991-generationen.
0 – 100 km/h-sprinten sker på 2,7 sekunder (0,2 sekunder snabbare än 991) och toppfarten uppges till 330 km/h.
Den åttastegade dubbelkopplingslådan sägs vara den mest avancerade 911:an Porsche har tillverkat. Bilen har fått en klassisk turbo-look med luftintag och stora spoilers – den på bakluckan blir lite ankstjärtsliknande.

Så hur är den här bilen att köra? Ett tydligt svar får vi från videobloggen “Cars with Luke”, som försöker placerat flera kameror i bilen i ett försök att ge tittaren känslan av att vara medpassagerare.
– Den här bilen är en ren lyckomaskin, så bra att man nästan blir rörd av att köra. Om jag fick välja en bil att köra med för resten av livet, då blir det den här.

Brittiske Luke bor i Zürich och därför nära till slingriga alpvägar. Där åker han på en långtur med Porschen och kan inte få nog av upplevelsen:
– Det här exemplaret kostar 303 000 schweiziska franc (ca 2,7 miljoner kronor) och man kan fråga sig om bilen är värd så mycket. Ja, den är ett monster och känns som en hyperbil att köra. Och man vill köra den hela tiden, det spelar ingen roll omn det är vinter och snöigt. Och att köra på en sån här bergsväg…det är bara…wow!
– Det är otroligt hur bilen tar skarpa kurvor och hur den accelererar.

Motorn har också det som är känt som en “Dynamic boost function” för att ytterligare förbättra motorns respons vid aktiv körning.
Den behåller laddtrycket under skiftande belastning – det vill säga när gaspedalen släpps upp kortvarigt. Det åstadkoms genom att endast bränsleinsprutningen avbryts medan gasspjället förblir öppet och betyder att motorn reagerar praktiskt taget utan fördröjning när gaspedalen åter trycks ned. Effekten av den här funktionen är mer uttalad i Sport-läget och Sport Plus-läget än i Normal-läget.
Eller som Luke säger i videon när han fällt ner taket och lagt in Sport Plus-läget:
– Jag tror att jag börjar gråta snart. Det här är en sån fantastisk upplevelse som slår i princip allt jag har upplevt.