I helgen släpptes Barbie-filmen som snabbt blivit en global succé. Barbies knallrosa Corvette väcker stor uppmärksamhet – men allt är ett fuskverk.
– Det finns inga delar från en befintlig Corvette på Barbie-bilen vi byggde, säger biltillverkaren Nico Ferrari till Autoweek.
Barbie älskar sin rosa Corvette, som hon har haft i olika varianter sedan 1968, från Corvette C1 till Corvette C4. I Barbies universeum finns dock andra bilar, som en 1962 Mercedes 190SL, en Ferrari 328 GTS, 1991 Porsche 911 Cabrio samt en 2004 Ferrari F1-bil. I filmen kör Barbie, spelad av Margot Robbie, självklart den jättepopulära Corvette Cabriolet från 1958 i ljusrosa.
Tidningen Autoweek har avslöjat att den ljusrosa bilen i filmen inte är så äkta som den ser ut. I en intervju med Nico Ferrari från Picture Vehicles, företaget som tillverkat bilarna i filmen, avslöjar att det istället i själva verket är en specialtillverkad bil som inte har något med en Corvette att göra, mer än än designen.
– Det finns inga delar från en riktig bil på Barbie-bilen vi byggde. Det var omöjligt att använda något från en riktig bil eftersom det skulle vara för stort. Barbie-bilen i filmen är 23% mindre än den ursprungliga Corvetten, så hela bilen var tvungen att ritas, tillverkas och byggas ihop för att skapa den färdiga “bilen”, säger Nico Ferrari till Autoweek.
Elmotor från en golfbil
De avslöjar dessutom att bilen i filmen verkar ha självkörning på nivå 3, trots att bilen saknar kameror, lidar och radar. Sanningen är att bilen inte körs av Barbie och Margot Robbie, utan av en maskinoperatör på specialeffekter-teamet med hjälp av ett VR-headset, så att Margot Robbie kan koncentrera sig på att vara Barbie. Slutligen drivs bilen av en liten elmotor samt ett 12-volts batteri.
– Bilen drivs av en liten elmotor, liknande den typ som finns i en golfbil. Direktdrift till bakre differential för att kunna köra bakhjulen. Myckelt enkelt, mycket lätt. Dolda 12-volts batterier från en gaffeltruck finns under baksätet, förklarar Nico Ferrari.
I helgen släpptes filmerna Barbie och Oppenheimer, som fått smeknamnet “Barbieheimer” efter att ha blivit virala på nätet. Båda filmerna har haft stora pr-kampanjer och blivit succéer. Ur premiärhelgen gick dock Barbie ur som vinnare, och barbie-filmen drog i USA in 1,6 miljarder kronor bara under premiärhelgen. Även i Sverige blev Barbie vinnare, och leder filmtoppen före Oppenheimer som ligger på en andra plats.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter