”Kina hotar Europas bilindustri” – de kräver höjda tullar

Kinesiska bilföretag är på väg att knäcka Europas biltillverkare. Det hävdar försäkringsbolaget Allianz i en ny analys. Nu kräver de att Kina ska betala lika hög tull för bilar till EU som europeiska märken betalar när de exporterar till Kina. 
– Med tanke på den strategiska betydelsen av fordonssektorn för den europeiska ekonomin kan politiska beslutsfattare söka ömsesidiga handelsvillkor med Kina och USA, skriver Allianz. 

Elektrifieringen håller på att förändra Europas bilindustri i en rasande fart. Hybrider, laddhybrider och elbilar stod för 4,4 miljoner sålda bilar under 2022, elbilar ökade mest med en uppgång på 28 procent. År 2035 får enbart elbilar och förbränningsmotorer som körs på e-bränslen säljas i EU. 

Kina utgör en enorm risk mot Europas bilindustri, enligt försäkringsbolaget Allianz som gjort en analys av marknaden. Genom att Kina är så stora på hemmaplan kommer de att kunna konkurrera ut europeiska märken även i Europa, om vi ska tro Allianz. Det kommer kosta europeiska tillverkare 80 miljarder kronor i vinster fram till 2030, vilket låter som en liten summa i sammanhanget.

Allianz lösning är att låta Kina betala samma tull in i Europa som tillverkare i Europa får betala till Kina. Tullen för Kina in i EU på bilar är 10 procent, medan det i omvänd riktning är 15-25 procent. Allianz vill även uppmuntra kinesiska tillverkare att etablera sig i Europa. 

– Att tillåta kinesiska investeringar i lokal bilmontering skulle dessutom kunna generera mer mervärde i regionen, samtidigt som en ökad självförsörjning av råvaror som är avgörande för batteritillverkning och investeringar i nästa generations batteriteknik kommer att ytterligare hjälpa Europas bilsektor att förbereda sig för morgondagens utmaningar.

Det är lätt att förledas att tro att det är nya kinesiska bilmärken från Kina som är de största importörerna från Kina, men märken som Tesla, Volvo Cars och BMW står också för en stor del av importen.