Uppgifter: Mjukvarustrul försenar Volvos och Polestars lyxbilar

Volvos och Polestars nya lyxiga elektriska flaggskepp Volvo EX90 och Polestar 3 riskerar att bli försenade. Källor till Dagens Industri uppger att det är hård tidspress för att få klart mjukvaran till bilarna.  Nye chefen Anders Bell (bilden ovan) har tagits in från Tesla för att rädda projektet.
– Man har problem med att få klart mjukvara och konfigureringar i tid, uppger tidningens källor. 

Ryktena har florerat ett tag i branschen nu, att Volvo och Polestar har stora problem med att få klart mjukvaran till de nya lyxbilarna Volvo EX90 och Polestar 3. Nu går Dagens Industri ut med att märkena ligger efter tidsplanen och att flaggskeppsbilarna riskerar att bli försenade. Under torsdagen säljstoppades Volvo EX90.

Det ska var brist på tydlig projektledning som gjort att arbetet inte organiserats på rätt sätt. Stora organisationsförändringar har gjorts för att komma till rätta med problemen. Tidigare utvecklingschefen Henrik Green petades och Volvo Cars har tagit rekryterat Anders Bell (bilden ovan) som ny chef. Han har arbetat sex år på Tesla och ska styra upp problemen. 

Polestar 3 ska börja levereras i höst, men enligt Dagens Industri har projektet drabbats av mjukvaruproblem.

Även Polestars vd Thomas Ingenlath har vid intervjuer antytt att mjukvaran är en utmaning, men problemen dementeras både av Polestars och Volvos pressavdelningar. 
– Det finns inga förseningar att kommunicera nu. Det är ett stort industriprojekt och väldigt mycket som ska gå i lås. Jag sitter inte här och gör några utfästelser för all framtid, men som läget är nu har vi inga besked om förseningar, säger Magnus Holst, kommunikationschef för Volvo Car Sverige, till DI.

Under torsdagsmorgonen säljstoppades Volvo EX90. Enligt Volvo Cars beror säljstoppet på att bilen säljer enormt mycket bättre än de förutspått, ens i sina vildaste prognoser.