Det kan fortfarande vara olagligt för Tesla och Teslaägare i Sverige när bilen filmar omgivningen. Trots att ett beslut i Nederländerna visar att föraren i första hand har ansvaret kan det ändras när det kommer klagomål i Sverige.
– Bedömningen kan komma att omprövas, så vi får se om den står sig även i andra länder, säger Jenny Bård, jurist på Integritetsskyddmyndigheten till Carup.
Teslas bilar kan filma omgivningen genom vaktkameror som slås på om någon kommer för nära. Ägaren kan också aktivera kamerorna i sin mobilapp. Frågan om det bryter mot GDPR har utretts av svenska Integritetsskyddsmyndigheten som valt att följa hur Nederländernas myndighet beslutar.
Nu har det utslaget kommit, och den nederländska myndigheten kom fram till att Tesla inte kan bötfällas eller behöver ta något ansvar för filmningen. Tesla har gjort flera förändringar som gör att de inte bryter mot några regler. Filmerna lagras nämligen lokalt i bilen, och det är ägaren/föraren som aktiverar kamerorna, inte Tesla. Därmed anser nederländska myndigheten att det i första hand är ägaren som är ansvarig.
Carup har nu försökt reda ut med svenska Integritetssyddsmyndigheten om samma regler gäller här, eftersom de avvaktat utslaget. Det rättsliga läget i Sverige tycks fortfarande vara oklart trots att IMY i Sverige avvaktat utslaget i Nederländerna.
– Samma regler gäller i Sverige som i Nederländerna, det är dataskyddsförordningen, GDPR, som gäller. Nederländerna har nu gjort sin bedömning. IMY i Sverige kommer att behöva göra sin egen bedömning av frågan när ett Tesla-ärende aktualiseras hos oss, till exempel om det kommer in ett klagomål gällande denna fråga. Utifrån de åtgärder Tesla nu uppges ha vidtagit kan det konstateras att integritetsintrånget troligen har minskat jämfört med hur det såg ut från början, säger Jenny Bård, senior jurist på Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Är det sannolikt att det därmed är bilägaren som bär ansvaret?
– Den bedömningen har Nederländernas dataskyddsmyndighet nu gjort. Bedömningen kan komma att omprövas, så vi får se om den står sig även i andra länder, säger Jenny Bård.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter