Helgonet körde Volvo P1800 och James Bond rattade Aston Martin. Men vad får man om man korsar deras bilar? Jo, denna specialbyggda Volvo P1800 som Aston Martin utrustade med en specialbyggd fyrcylindrig motor.
Volvo P1800 blev berömd som Simon Templars bil i den framgångsrika tv-serien ”Helgonet” på 60-talet. Den läckra sportbilsdesignen av Pelle Pettersson var något helt nytt för det svenska helyllemärket och gav Volvo en ny image.
Trots bilens fartiga utseende var fartresurserna relativt begränsade. Bilen hade visserligen en B18-motor med dubbla förgasare, men 90 hästkrafter gjorde inte den dramatiska designen helt rättvisa. Initialt byggdes bilen av Jensen i England, och en som retade sig på den läckra sportbilen med den sävliga svenska motorn var Aston Martins ägare Sir David Brown.
Han låg redan i startgroparna för att leverera James Bonds första Aston Martin DB5, och såg nu en chans att ge Helgonet en bättre motor. Han inledde ett experiment för att ge Volvo en bättre motor till P1800. David Browns idé var att Aston Martin skulle ta fram en starkare fyrcylindrig motor som skulle kunna sitta i Volvo P1800, men även andra bilar. I mars 1961 gav han sina ingenjörer i uppdrag att utveckla en 2,5 liters fyrcylindrig motor med potential att säljas i stort antal till olika företag.
Den interna koden för projektet var DP208 och projektansvarig var Astons racingchef John Wyre och Tadek Marek. De förkortade en befintlig DB4-motor genom att kapa två cylindrar. Vevhuset, vevaxeln och kamaxeln måste designas och byggas från grunden medan foder, kolvar och ventiler kunde tas direkt från den sexcylindriga DB4-motorn. Med sina 2,5 liter och 151 hk är Aston-Volvon betydligt snabbare än en vanlig P1800. Volvos fyrväxlade låga med överväxel sägs passa perfekt ihop med den starkare motorn.
Efter att de tre första motorerna hade färdigställts träffade Sir David Brown ett avtal med den dåvarande brittiska Volvoimportören Charles Singer om att testa en motor i en Volvo P1800. Under ett år testades motorn i en P1800, men projektet fick ett abrupt slut när Volvo på grund av kvalitetsproblem sade upp Jensen som tillverkare av P1800 och flyttade hem sportbilstillverkningen till Sverige.
Testbilen och motorerna föll i glömska och länge trodde man att testbilen och de tre återstående motorerna hade skrotats. Men 2003 hittades en av de fyrcylindriga Aston Martin-motorerna. Den köptes av den schweiziska Aston Martin-specialisten Beat Roos. Han lyckades även hitta en Volvo P1800 som passade bra för en transplantation från Aston Martin. En omfattande renovering drogs igång för att återskapa den unika Volvon med Aston Martin-motor. Dessutom lackerades bilen passande nog i British Racing Green, den fick passande nog också en interiör i brittiskt läder. Bilen sägs ha kostat över två miljoner kronor att bygga.
Bilen gick under klubban på auktion hos Oldtimer Galerie Toffen Classic Car Auction i Gstaad 2022 Budgivningen stannade på 1,5 miljoner konor och det är oklart om säljaren godtog det budet för den unika bilen. Priset hade nämligen beräknats bli närmare två miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter