Spöa inflationen: 10 bilar som kommer att rusa i värde

Börsen rasar och inflationen gör pengarna på bankkontot mindre värda. Då kan faktiskt en klassisk samlarbil vara en trygg investering. Här är 10 spänannde bilmodeller som kommer rusa i värde de närmaste åren, enligt experternas analys. 

Att hitta säkra investeringar i dessa oroliga tider med fallande börskurser och inflation som urgröper värdet på bankkontot med nollränta är inte det lättaste. Hittills har i alla fall värdet på klassiska bilar stått sig bra, även om vissa modeller haft en mindre nedgång under 2022. 

En klassisk bil kan vara en både rolig och lönande investering om du väljer rätt modell. Även om bilen har en årlig underhållskostnad kan ägandet bli en plusaffär. Brittiska försäkringsbolaget Hagerty har nu publicerat sin årliga Bull Market List där de listar 10 bilmodeller som både ska att vara ett nöje att äga och en säker investering som kan öka snabbt i värde. 

Hagertys lista grundar sig på 1000-tals värderingar som gjort i samband med försäkringar av veteranbilar. Bilarna ska ha stabila och helst ett ökande värden. Listan innehåller en brokig samling bilar för alla plånböcker, allt från Saab 99 Turbo och Austin Seven till superbilen Lamborghini Diablo. 

Audi TT Quattro Sport (Mk1), 2005–2006

Audis lilla sportbil ser ut att gå extremt fort, men den fyrcylindriga motor och fyrhjulsdriften gör den till en säker och ganska långsam kamrat. Det finns dock en lättad Quattro Sport-version med trimmad turbofyra på 240 hästkrafter, andra stötfångare och sidokjolar. Specialmodellen tros bli extra bra samlarbil med potential till värdeökning. Den är dock väldigt ovanlig i Sverige och vi får koncentrera oss på mer vanliga modellerna av TT.
2005 Audi TT Quattro Sport
Motor:  Rak 4 cyl, 1789cc, turboladdad bensin
Transmission:  Sexväxlad manuell, frontmotor, fyrhjulsdrift
Effekt:  240 hk vid 5700rpm
Vikt:  1416kg
Pris idag: 60 000-200 000 kronor.

Austin Seven, 1923–1939

Charmiga Austin Seven fyller 100 år under 2023. Bilen hjälpte Storbritannien att komma på hjul under åren före andra världskriget. Den överkomliga lilla bilen finns fortfarande kvar i stort antal, åtminstone på de brittiska öarna. Namnet kommer sig av att bilen hade sju hästkrafter, senare modeller hade dock något mer. Bilen konstruerades för att vara enkel och överkomlig, till exempel, när du vill gå ut ur bilen, sticker du ut handen genom fönstret och vrider på handtaget.
1929 Austin Seven
Motor:  4cyl, 748cc, bensin
växellåda:  3-växlad manuell, frontmotor, bakhjulsdrift
Effekt:  10,5 hk vid 2600 rpm
Vikt:  441 kg
Pris idag: 100 000-250 000 kronor

Bentley Turbo R, 1985–1997

Bentley Turbo R är en flygande tegelsten som ger dig stort nöje oavsett om du sitter i förarsätet eller det rymliga skinnklädda baksätet. Bilen bygger på samma grund som Rolls-Royce Silver Spirit, men är betydligt sportigare att köra med ett turboaggregat på 6,75-liters V8:an. Se bara till att lägga undan lite pengar till bensin.  Bilen presenterades 1985 och ersatte Bentley Mulsanne Turbo. Bilen hade 330 hästkrafter, vilket var en mycket imponerande effekt på 1980-talet. Men allt är tungt i en Bentley Turbo R, utom styrningen. Trots effekten behöver du trampa gaspedalen djupt ner i mattan för att det ska hända saker. Känslan av att du kör något alldeles speciellt är dock svårslagen. 
1991 Bentley Turbo R
Motor:
  V8, 6750cc, turboladdad bensin
Transmission:  3-växlad automatisk, frontmotor, bakhjulsdrift
Effekt:  330 hk vid 3800rpm
Vikt:  2200kg.
Pris idag: 100 000 – 300 000 kronor. 

Citroën BX, 1982–1994

När modellen lanserades för 40 år sedan fnyste vissa Citroën-purister åt den och hävdade att det inte var en riktig Citroën. Men idag är tongångarna annorlunda och designen av Marcello Gandini åldras väldigt väl. Samma geni ritade även Lamborghini Countach och Miura. BX kunde lika gärna varit en Volvo, men kilformen var för djärv för Torslanda. Bilen är fortfarande överraskande överkomlig i Sverige, och ett fint exemplar har potential att rusa i värde det kommande decenniet.  Bilen finns med många motoralternativ, allra roligast är kanske den pigga 16-ventilsmotorn som bilen delar med Peugoet 405 Mi16.
1992 Citroen BX 19 TGD Kombimotor
Rad 4cyl, 1905cc, diesel
Växellåda:  5-växlad manuell, frontmotor, framhjulsdrift
Effekt:  65hk vid 4600rpm
Vikt: 1030kg
Pris idag: 10 000 – 100 000 kronor. 

Ford Fiesta (Mk1), 1977–1983

Nyligen kablade Ford ut beskedet att de kommer att lägga ner Ford Fiesta efter 45 år på världens vägar. Vad passar då bättre att hylla modellen genom att slå till på ett fint exemplar av första generationen.  Trots att bilen har fyra decennier går den fortfarande att bruka till vardags, åtminstone i stan. Bilen har en närvarokänsla från tiden innan bilar hade elektriska och elektroniska hjälpsystem. Ett tag kunde du köpa en hyfsad Flesta för ett par tusen, men de tiderna är förbi. Men bilen är fortfarande en billig inträdesbiljett till en rolig veteranbil. På ett par år har Hagerty noterat en prisökning på 20 procent, så slå till nu innan rusningen kommer. 
1983 Ford Fiesta 1.1:  
Motor: Rak 4cyl, 1117cc, bensin
Transmission:  4-växlad manuell, frontmotor, framhjulsdrift
Effekt:  55hk @ 5700rpm
Vikt:  715kg
Pris idag: 20 000 – 230 000 kronor. 

Lamborghini Diablo, 1990–2001

Kontrasterna kunde väl knappast vara större mellan en Fiesta och en Diablo, men den här listan innehåller allt. Lamborghini Diablo kostade lika mycket som en Ferrari F40 och Porsche 959 i början av 1990-talet, men idag får du bilen för betydligt mindre pengar än antagonisterna. Nu förutspår experterna att Diablons tid i skymundan är förbi och att ställningen är på väg att förändras. Bilen ritades av Marcello Gandini som även står bakom Citroën BX på den lista. Ersättaren till Countach fick en enkel brutalitet som väcker enorm uppmärksamhet, redan innan du hissat upp saxdörrarna i luften eller startat V12-motorn på 5,7 liter. Att köra bilen sägs vara en upplevelse, den tolvcylindriga symfonin är majestätisk, och det finns muskler i hela varvtalsområdet, men du passerar 5000 varv väcks djävulen till liv. 
1996 Lamborghini Diabo SE30
Motor:  V12, 5707cc, bensin
Transmission:  5-växlad manuell, mittmotor, bakhjulsdrift
Effekt:  530bhp vid 7000rpm
Vikt:  1451kg
Pris idag: 1,3 miljoner – 3 miljoner kronor.

Lotus Elise (S2), 2000–2010

Få bilar är ger mer körglädje för pengarna än Lotus Elise S2 med mittmotor. Bilen kräver viss gymnastisk förmåga för att komma in på förarplatsen, men sedan känns allt helt rätt. Toyotamotorn på 190 hästkrafter är mycket pålitlig och 190 hästkrafter räcker gott i den lätta bilen. Fortfarande är nöjesmaskinen relativt överkomlig, men det håller på att ändra sig. Skynda fynda, roligare än så här kan dina sparpengar inte ha medan de förräntar sig.
2009 Lotus Elise 111R
Motor:
  Rak 4cyl, 1796cc, bensin
Transmission:  Sexväxlad manuell, mittmotor, bakhjulsdrift
Effekt:  190 hk @ 7800rpm
Vikt:  860kg
Pris idag: 150 000- 370 000 kronor

Mercedes-Benz SL500 (R129), 1989–2001

Mercedes SL-bilar brukar snabbt bli värdefulla samlarbilar, men hittills har den här generationen av SL lämnat samlarna ganska oberörda. Det har sagts länge att modellen ska börja öka i värde, men hittills har det varit ganska marginellt. Bilen är en överkomlig njutningsmaskin att bege sig ut med nedfällt tak för att uppleva omgivningarna under det varma halvåret. Den skämmer heller inte ut sig på en vintertur med hardtopen på. Bilen byggdes när Mercedes kvalitet var hög och märket investerade stora pengar på den yttersta ingenjörskonsten. Till exempel har denna SL-generation en störtbåge som blixtsnabbt fälls upp om du krockar. Att du kan få ett exemplar för under 100 000 kronor är ett mirakel, men de låga priserna kommer inte att vara för evigt var så säkert. Vårt råd är snarare att satsa på en riktigt fin bil för 200 000 kronor.  Det finns motorer med 6, 8 eller 12 cylindrar att välja på.
1996 Mercedes SL500
Motor:  V8, 4973cc, bensin
Transmission:  5-växlad automatisk, frammotor, bakhjulsdrift
Effekt:  326bhp @ 5500rpm
Vikt:  1890kg
Pris idag: 90 000 – 450 000 kronor

Saab 99 Turbo, 1978–1980

Att Saabs bilmodeller ökar kraftigt i värde är ingen nyhet. Saab 99 Turbo startade turboeran och är särskilt åtråvärd bland samlarna. 99 Turbo är lika fräck idag som när den kom i slutet av 70-talet, och även om fartresurserna inte är mycket att skryta om längre känns turboknuffen när den kommer. Bilen har många designdetaljer att förundras över, turbomätaren på instrumentpanelen, de snygga inkafälgarna och den geniala turbologgan som bara fanns på de första årsmodellerna. Motorljudet och doften är också väldigt speciella, enligt entusiasterna. Men bilen börjar bli väldigt dyr, ett rostigt renoveringsobjekt kan kosta 60 000 kronor, men ska vi tro Hagerty kommer den att öka ännu mer.
1978 Saab 99 Turbo
Motor:  Rak  4cyl, 1985cc, turboladdad bensin
Transmission:  4-växlad manuell, frammotor, framhjulsdrift
Effekt:  145 hk @ 5000rpm
Vikt:  1130kg
Pris idag: 60 000 – 300 000 kronor. 

Triumph Spitfire, 1962–1980

Triumph Spitfire är inte längre bara en bil för äldre herrar som vill återvända till ungdomen. Modellen har blivit populär bland yngre entusiaster, åtminstone i Storbritannien där den är vanligare än här hemma. Bilen är lätt att underhålla och bjuder på mycket körglädje. Värdet har stått still i några år, men nu finns tecken på att Spitfire skjuter mot skyn. 
1977 Triumph Spitfire 1500
Motor:  Rak 4cyl, 1493cc, bensin
Transmission:  4-växlad manuell, frammotor, bakhjulsdrift
Effekt:  72 hk @ 5500rpm
Vikt:  857kg
Pris idag: 40 000 kronor – 350 000 kronor