VW varnar: Därför kommer Europas batterifabriker knäckas

De skyhöga energipriserna gör Europa chanslöst när det gäller att konkurrera med batterifabriker för elbilar, varnar Volkswagens märkeschef Thomas Schäfer.
– Om vi inte lyckas sänka energipriserna kommer nya battericellsfabriker i Tyskland och EU att vara praktiskt taget olämpliga, skriver han på Linkedin. 

Just nu kostar en kilowattimme i norra Sverige fyra kronor, en historisk rekordnivå.

Redan nu är Europa kraftigt på efterkälken när det gäller batteriproduktion till elbilar. Nu varnar Volkswagens märkes-vd Thomas Schäfer för att de höga energipriserna kommer knäcka nya batterifabriker. Volkswagen planerar sex nya batterifabriker i Europa och är dessutom delägare i svenska Northvolt. 

– Om vi inte lyckas sänka energipriserna i Tyskland och Europa snabbt och tillförlitligt, kommer investeringar i energiintensiv produktion eller nya battericellsfabriker i Tyskland och EU att vara praktiskt taget olämpliga, gläfser Schäfer på Linkedin

President Joe Bidens nya klimatsatsning i USA gör att amerikanska batterifabriker kan producera billigare, trots att de drivs med olja och kol. Även energin till kinesiska batterifabriker drivs i hög utsträckning med el producerad från fossila källor. Carup har sökt Northvolt för en kommentar till de skyhöga elpriserna. Just nu kostar en kilowatttimme mer än fyra kronor i norra Sverige.

Redan nu har Northvolt sagt att de överväger att skjuta upp sin planerade fabrik i Tyskland på grund av höga elpriser. Fabriken kan istället hamna i USA. 

– Med tanke på vad som händer i Nordamerika och vad som händer i Europa å andra sidan, med energipriser inte minst, kommer vi under nästa år att bestämma vad vi ska prioritera”, säger Jesper Wigardt, talesman för Northvolt till Autonews.

– Faktum är: På den internationella scenen tappar Tyskland och Europeiska unionen snabbt sin attraktionskraft och konkurrenskraft. USA, Kanada, Kina, Sydostasien och regioner som Nordafrika går framåt. Vi trampar vatten. Jag är mycket oroad över den nuvarande utvecklingen när det gäller investeringar i branschens omvandling. Detta måste snarast prioriteras – obyråkratiskt, konsekvent och snabbt, skriver Schäfter.

– Europa saknar priskonkurrenskraft på många områden. När det gäller kostnaden för el och gas, i synnerhet, tappar vi mer och mer mark, varnar VW-direktören.