Kinesiska elbilen Nio kan köpas utan batteri – så dyr blir den

Nu ändrar sig kinesiska bilmärket Nio och börjar sälja sina bilar. Tidigare skulle de endast gå att hyra från 14 000 kronor i månaden. Nu går bilen att köpa för 559 000 kronor – utan batteri. 

Allt fler kinesiska bilmärken kommer till Sverige. Nio är ett av de mest offensiva och lanserar tre nya modeller. Från början skulle bilarna endast erbjudas via privatleasing, med otroligt höga prisnivåer. Den dyraste modellen Nio EL7 skulle kosta 20 247 kronor i månaden, medan instegsmodellen Nio ET7 gick loss på 13 979 kronor. 

Uppenbarligen blev månadsavgifterna för saftiga för ett färskt kinesiskt bilmärke utan renommé. Nu gör Nio helt om och börjar erbjuda sina bilar via traditionellt köp. Men någon direkt billig historia blir det inte nu heller.

Den mellanstora sedanen Nio ET5 går att köpa för endast 559 000 kronor – men då får du inget batteri. Istället behöver du hyra batteriet av Nio för 1799 kronor i månaden eller 2999 kronor för ett större batteri. Väljer du att även köpa batteriet kostar bilen 689 000 kronor med ett 75 kWh-batteri. 

Den stora sedanen Nio ET7 går loss på 789 000 kronor utan batteri och 919 000 kronor med batteri. Nio lanserar även SUV:en EL7 som kostar från 829 000 kronor utan batteri och 959 000 kronor med batteri. Den som hyr batteriet av Nio kan byta batteri två gånger om året hos Nios batteribytesstation som snart öppnar i Varberg. 

Här är Nios nya priser i Sverige

Nio ET7

ET7 100 kWh1 029 000 kr
ET7 75 kWh919 000 kr
ET7 utan batteri789 000 kr

Nio EL7

EL7 100 kWh1 069 000 kr
EL7 75 kWh959 000 kr
EL7 utan batteri829 000 kr

Nio ET5

ET5 100 kWh799 000 kr
ET5 75 kWh689 000 kr
ET7 utan batteri559 000 kr

Batterihyra

100 kWh2 999 kr/mån
75 kWh1 799 kr/mån