Nu ändrar sig kinesiska bilmärket Nio och börjar sälja sina bilar. Tidigare skulle de endast gå att hyra från 14 000 kronor i månaden. Nu går bilen att köpa för 559 000 kronor – utan batteri.
Allt fler kinesiska bilmärken kommer till Sverige. Nio är ett av de mest offensiva och lanserar tre nya modeller. Från början skulle bilarna endast erbjudas via privatleasing, med otroligt höga prisnivåer. Den dyraste modellen Nio EL7 skulle kosta 20 247 kronor i månaden, medan instegsmodellen Nio ET7 gick loss på 13 979 kronor.
Uppenbarligen blev månadsavgifterna för saftiga för ett färskt kinesiskt bilmärke utan renommé. Nu gör Nio helt om och börjar erbjuda sina bilar via traditionellt köp. Men någon direkt billig historia blir det inte nu heller.
Den mellanstora sedanen Nio ET5 går att köpa för endast 559 000 kronor – men då får du inget batteri. Istället behöver du hyra batteriet av Nio för 1799 kronor i månaden eller 2999 kronor för ett större batteri. Väljer du att även köpa batteriet kostar bilen 689 000 kronor med ett 75 kWh-batteri.
Den stora sedanen Nio ET7 går loss på 789 000 kronor utan batteri och 919 000 kronor med batteri. Nio lanserar även SUV:en EL7 som kostar från 829 000 kronor utan batteri och 959 000 kronor med batteri. Den som hyr batteriet av Nio kan byta batteri två gånger om året hos Nios batteribytesstation som snart öppnar i Varberg.
Här är Nios nya priser i Sverige
Nio ET7
ET7 100 kWh | 1 029 000 kr |
ET7 75 kWh | 919 000 kr |
ET7 utan batteri | 789 000 kr |
Nio EL7
EL7 100 kWh | 1 069 000 kr |
EL7 75 kWh | 959 000 kr |
EL7 utan batteri | 829 000 kr |
Nio ET5
ET5 100 kWh | 799 000 kr |
ET5 75 kWh | 689 000 kr |
ET7 utan batteri | 559 000 kr |
Batterihyra
100 kWh | 2 999 kr/mån |
75 kWh | 1 799 kr/mån |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter