Cadillac drar täcket av sitt nya flaggskepp – världens lyxigaste elbil. Nya Cadillac Celestiq ska konkurrera med Bentley och Rolls-Royce. Prislapp ligger på 3,5 miljoner kronor trots att räckvidden endast är 48 mil.
Nya Cadillac Celestiq har redan förhandsvisats som konceptbil men nu kan vi visa de första bilderna på den färdiga bilen. Cadillac tänker återvända till sina lyxiga rötter och bli USA:s svar på Rolls-Royce och Bentley. Första intrycket är att designen är tämligen intagande och imposant.
Den nya elbilen är en ultralyxig bil med djärv och futuristisk design. Lyx och bekvämlighet står i fokus och Cadillac lovar att bilen är det “det ultimata i åkförfining utan uppoffringar.” En del i detta är en adaptiv luftfjädring och bakhjulsstyrning. Dessutom har bilen aktiv dämpningskontroll och servo som anpassar sig efter farten.
Hjulupphängningarna är femlänkade för att inga ojämnheter ska fortplanta sig till kupén. Ändå ska bilen erbjuda viss vägkänsla och gensvar till föraren, lovar Cadillac.
Bilen är till stora delar 3D-printad. Totalt har 115 delar 3D-printats, bland annat handtag, konsoldekor och handtag.
Drivlinan är kanske inte fullt så imponerande som lyxen i Cadillac Celestiq. Kommer verkligen kunder som ska betala 3,5 miljoner kronor nöja sig med 48 mils räckvidd? Batteriet är visserligen på 111 kWh, men bilens tyngd gör att det inte räcker så långt. Laddningen är heller inte särskilt snabb, 200 kW är långsammare än nya Polestar 3 och kommande Volvo EX90. Accelerationen på 3,8 sekunder upp till 96 km/h är i alla fall imponerande.
Tekniken är framme och i mitten eftersom det finns en 55-tumsskärm som går över hela instrumentbrädans bredd. Den har ett digitalt instrumentpanel och infotainmentsystem för föraren samt en separat display för framsätespassageraren.
Skärmarna i kupén är massiva och bilen imponerar med en 55-tumsskärm för den som vill vara värst. Baksätespassagerarna kan njuta av en 11-tumsskärm på mittkonsolen om de inte har egen surfplatta med sig. Tröttnar de på skärmar helt kan de ställa in den fyrzons klimatanläggningen och njuta av den handsydda läderklädseln, de handpolerade metallaccenterna och de 450 lysdioderna, ackompanjerat till musik från de 38 högtalarna. Om de fryser finns det värme både i armstöd och för nacken.
Celestiq börjar tillverkas i december 2023 och priset ligger över 300 000 dollar, alltså omkring 3,5 miljoner kronor. Bilen kommer att byggas för hand i en fabrik i Warren i Michigan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter