Förändrar ratten totalt – går i produktion

Peugeot vill skrota den traditionella runda ratten. Den fyrkantiga ”Hypersquare”-ratten kommer att gå i produktion.
– När man väl har vant sig känns allt rattvridande i en vanlig bil lite fånigt, uppger Autocar som testat. 

Bilrattar har förändrats de senaste åren. De blir allt mindre. Vissa tillverkare, som Tesla och Lexus, har dessutom försökt införa Yoke-rattar som liknar styrreglagen från flygplan. Peugeot har sedan flera år infört mindre rattar än de flesta andra bilmärken. Nu vill de ta nästa steg och införa en fyrkantig ”Hypersquare”-ratt. Många trodde att det var en vild idé i en konceptbil, men Peugeot vill ta ratten i produktion. 

Det som gör Hypersquare möjligt är så kallad “steer-by-wire”. Det innebär att det inte finns någon fysisk rattstång mellan föraren och hjulen. Istället skickas digitala signaler via kablar till en elmotor som styr hjulen. Vid låga hastigheter, som vid parkering, räcker det med ett litet utslag på ratten för att hjulen ska svänga maximalt. Vi högre hastigheter får den fyrkantiga ratten en utväxling som mer liknar vanliga rattar. 

En annan fördel är att det skapar en luftigare förarmiljö och inte skymmer instrumenten. De fyra hålen i hörnen på “ratten” fungerar som touch-zoner där du kan styra bilens funktioner med tummarna, utan att släppa greppet. Flera journalister har bjudits in av Peugeot och de första intrycken är mycket positiva.
– Min prototypkörning bevisade, inom en kilometer eller två, att de flesta förare kommer att vänja sig ganska snabbt vid Hypersquares unika fördel att erbjuda mycket bättre respons i svängar än de är vana vid i lägre hastigheter och skarpare kurvor. När man väl har vant sig känns allt rattvridande i en vanlig bil lite … fånigt, skriver rutinerade Steve Cropley hos Autocar.  
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt