Dataproblem sätter stopp för svenska fartkameror

Trafikverkets flopp med nya fartkameror. Dataproblem stoppar fartkameror. 
– På grund av ett nytt IT-system fick vi sänka målsättningen, säger Per Hurtig, nationell samordnare för automatisk trafiksäkerhetsövervakning på Trafikverket. 

I år började den stora revolutionen längs svenska vägar. De gamla fartkamerorna från 2008 började bytas ut. Samtidigt arbetade Trafikverket och polisen med att nå sin målsättning om rekordmånga nya kameror.
– Den är på 200 nya kameror om året och det hoppas vi kunna nå, sa Per Hurtig i början av hösten.

Han efterträdde Eva Lundberg på posten som chef över de svenska fartkamerorna. Pers uppdrag är att sätta upp de nya Argus 4-kamerorna. De är mycket bättre än den föråldrade tekniken som vi använt fram till nu.
– Ja, vi kommer att få ett nytt system efter en upphandling eftersom den gamla tekniken blivit föråldrad och har gått ut. Men det här kommer inte allmänheten att märka av, säger Per Hurtig.

Dataproblem tvingar Trafikverket att dra på nya fartkameror. Årets mål kommer inte att nås.

Trafikverket har dock drabbats av problem. Myndigheten har som mål att passera 2800 kameror under detta år. Sedan har man tänkt nå 3000 kameror året därpå. Men nu stoppas den snabba utbyggnaden av teknikproblem.
– Vi var tvungna att sänka målet till 150 stycken på grund av det nya IT-systemet, säger Per Hurtig.

Trafikverket fick dra ner på ambitionerna. Man lyckades bara sätta upp 75 procent av de planerade kamerorna. 
– Till slut kom vi upp i 151 stycken, konstaterar Per Hurtig.

Trafikverket väljer ut vilka sträckor som ska övervakas. Man använder bland annat de svarta kablarna för att mäta trafiken.
– Vi prioriterar sträckor med mycket trafik och där våra mätningar visar att många kör för fort, säger Per Hurtig, utredningsledare för trafiksäkerhet väg på Trafikverket,

I Kiruna sitter utredningsenheten för de svenska fartkamerorna. Alla bilder som tas skickas dit. 
– De utreds av utredare här som jämför bilderna med bland annat körkortsregistret och sedan skickas handlingarna ut, säger Lis Marie Svonni, som är chef på ATK-avdelningen.

Polisen har jublat över utbyggnaden av fartkameror. Med den nya Argus 4-tekniken hoppas de bötfälla ännu fler fortkörare.
– Kapaciteten för utredning av ärenden hos Polismyndigheten ska vara minst 400 000 ärenden, skriver ATK:s styrelse. 

I somras började polisen förbereda planeringen inför den kommande utbyggnaden och de nya Argus 4-kamerorna. Nu får de beskedet att man inte kommer att nå målet.
– Med en högre kapacitet kan vi också utreda fler mål och det leder till att fler kommer att få böter, säger Sabina Enbäck på ATK-avdelningen.
LÄS MER:

.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt