En enda trasig battericell krävde ett helt batteribyte som skulle kosta mer än elbilens totala värde. En finsk mekaniker lyckades däremot rädda Mercedes-ägaren ur mardrömmen.
– Elbilen får dessutom ett nytt liv, säger Jesse Hapaala.
När det gäller elbilar kan det bli dyrt att byta ut trasiga batterier. En som har mycket kunskap om det är finske mekanikern Jesse Haapala. Han fick nyligen in en tre år gammal Mercedes EGB som mystiskt slutat fungera efter att den körts 28 680 mil och använts som taxibil
– Det börjar påminna om AdBlue-reparationerna, säger Jesse Hapaala.
Jesse börjar med att felsöka elbilens batteri och upptäcker snabbt att det inte verkar vara helt fungerande. Han ser en stor skillnad i några av battericellerna och upptäcker att en cell har kollapsat helt och hållet.
– Det är definitivt fel på batteriet, säger han.
För att få elbilen att fungera igen måste en modul i batteriet bytas ut. Jesse hävdar däremot att det förmodligen är bättre att byta ut hela batteriet eftersom det kan vara svårt att hitta en modul till batteriet som har kvar samma kapacitet som resten av det nuvarande batteriets moduler. Problemet med att byta ut hela batteriet är att det kan bli väldigt dyrt.
– Ett nytt batteri kostar mer än vad elbilen är värd, säger Jesse.
Jesse har däremot en billigare lösning. Han vill installera ett begagnat batteri i elbilen. Han lyckas sedan hitta ett passande batteri och börjar sedan med att plocka ur det trasiga batteriet.
– Det här är en konstruktion som jag som reparatör har svårt att förstå: för att ta loss batteriet måste man ta bort högspänningskontakterna och sedan vätskeanslutningarna. Och det rinner alltid ut vätska, hur man än försöker och den rinner då över högspänningskontakter och annat, säger Jesse.
Den välkände mekanikern är minst sagt kritisk mot Mercedes batterikonstruktion.
– Det här är alltså… jag säger inte mer än att systemet är felkonstruerat, för att uttrycka det snällt. Anslutningarna borde absolut sitta på sidan eller undertill i förhållande till varandra, säger mekanikern.
Jesse lyckas däremot genomföra bytet på ett smidigt och enkelt sätt och efter att det nya batteriet installerats fungerar elbilen igen.
– Kunden kan förhoppningsvis redan imorgon åka tillbaka till jobbet med bilen. Vi laddar den fullt under natten och kontrollerar på morgonen att allt är okej. Batteribytet var alltså väldigt simpelt. Inget konstigt. Konstruktionen ser på ytan helt vettig ut, bortsett från de där märkliga vätskeanslutningarna, avslutar Jesse.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















