Tims smäll: Förlorade 4 miljoner på två Ferrari

Otroliga värdesmällen på bilsamlarens Ferrari-bilar. Två superbilar har tappat 4 miljoner kronor på kort tid. Räddas från ruin av annan Ferrari.
– Det här är nästan affischbarnet för värdeminskning, säger Shmee150.

Att äga ett garage fyllt av superbilar låter som en ekonomisk dröm. Men när siffrorna läggs på bordet blir verkligheten betydligt råare. Den brittiske bil-youtubern Tim Burton, mer känd som Shmee150, har nu öppet redovisat vad hans samling av över 20 exklusiva bilar faktiskt kostat.
– Superbilsmarknaden är helt spretig just nu. Det pratas om bubblor, krascher och ekonomiska stormar, så jag ville ta reda på sanningen, säger han i videon.

Han har gått igenom varje bil i sin ägo och jämfört inköpspris med dagens ungefärliga marknadsvärde. Inga servicekostnader, försäkringar eller bränslen är medräknade. Bara vad bilarna köptes för och vad de kan vara värda i dag. Resultatet är en berg-och-dalbana av vinster och förluster. Men i slutändan ändå en historia som visar hur snabbt det kan vända.

Vissa bilar har rasat i värde snabbare än många hinner ta leverans. Andra har oväntat stått emot, eller till och med ökat. Ett tydligt exempel på tapp är Ferrari SF90 Stradale, som enligt Burton förlorat runt 2,5 miljoner kronor i värde. Även Ferrari 296 GTS har tappat 1,5 miljoner kronor.
– Det här är nästan affischbarnet för värdeminskning, konstaterar han.

Även flera andra moderna Ferrari-modeller visar kraftiga tapp, trots relativt låg körsträcka. Samtidigt finns överraskningar åt andra hållet. Äldre mer analoga bilar och flera Ford-modeller har visat sig betydligt mer motståndskraftiga än väntat.
– Om investering var målet hade de här bilarna aldrig körts som de gör. För mig vore det kriminellt, säger Burton.

Bilden visar två tydliga kontraster i “Shmees” garage. En Ford GT-supercar och en Shelby GT500 där båda faktiskt tillhör de bilar som klarat värdefallet bättre än många moderna superbilar.

Så mycket har värdet på “Shmees” bilar förändrats:

BilKöpt för (kr)Värde i dag (kr)Resultat (kr)
McLaren 675LT Spider4 129 0002 480 000–1 649 000
Aston Martin Vantage GT82 592 0001 612 000–980 000
Ford Focus RS Heritage496 000744 000+248 000
Ford GT6 894 0007 440 000+546 000
Mercedes SLS AMG Black Series4 216 0006 820 000+2 604 000
Ford Mustang Shelby GT5001 178 0001 488 000+310 000
Mercedes-AMG GT Black Series4 154 0003 968 000–186 000
Aston Martin V8 Vantage Roadster546 000446 000–100 000
Ferrari SF90 Stradale5 766 0003 286 000–2 480 000
Renault Clio V612 00012 000+- 0
Zenvo TSR-S+- 0
Ferrari 296 GTS4 365 0002 852 000–1 513 000
Ferrari Purosangue4 799 0003 844 000–955 000
Fiat 500 Abarth Ferrari Edition198 000372 000+174 000
BMW M2 (G87)707 000620 000–87 000
Ferrari 12Cilindri5 493 0004 650 000–843 000
Ferrari SF90 XX9 982 00014 880 000+4 898 000
Ferrari 458 Speciale3 844 0004 340 000+496 000
Porsche 914 (renoveringsobjekt)174 000174 000+- 0
Burton nämner ej exakta summor för Zenvo TSR-S. Han säger att den köptes för ett sjusiffrigt belopp i pund och enligt honom är bilen i dag värd ungefär lika mycket som vid köpet.

En viktig förklaring är hur bilarna används. Samlingen rullar i snitt över 10 000 mil per år. Nürburgring, Autobahn, långresor och vinterkörning är vardag, inte undantag.
– Det här är inte en samling byggd för att stå still. Det är bilar som är köpta för att köras, upplevas och delas, säger han.

När alla siffror summeras visas dock något oväntat. Trots flera rejäla värderas och ett par riktiga smällar landar hela flottan nära nollstrecket. Vinster på vissa bilar väger i stort sett upp förlusterna på andra.
– Ser man till helheten är samlingen i princip värd lika mycket som den kostade. För mig är det en vinst, säger Burton.

Värdeökningen på Burtons Ferrari SF90 XX räddar upp siffrorna rejält. Enligt Burton har värdet på den ökat med nästan fem miljoner kronor.

Han förlorade mest pengar på SF90 och tjänade mest pengar på SF90. Det låter motsägelsefullt, men förklaringen är enkel. Det är Stradale mot XX, alltså inte samma bil. Den vanliga Ferrari SF90 Stradale är samlingens största förlustaffär, medan specialversionen SF90 XX är den enskilt största vinnaren. Samma modellnamn men helt olika utveckling.

Men då ska man komma ihåg en sak: det är utan hänsyn till inflation, driftkostnader och utan de intäkter som bilarna genererat via Youtube. För den som drömmer om superbilar som en säker investering är budskapet ändå tydligt. Det kan bli dyrt. Och det är först när man vågar räkna ihop allt som den verkliga kostnaden syns.
– Vissa siffror är säkert för höga, andra för låga – men helheten är poängen, säger Tim Burton.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt