Otroliga värdesmällen på bilsamlarens Ferrari-bilar. Två superbilar har tappat 4 miljoner kronor på kort tid. Räddas från ruin av annan Ferrari.
– Det här är nästan affischbarnet för värdeminskning, säger Shmee150.
Att äga ett garage fyllt av superbilar låter som en ekonomisk dröm. Men när siffrorna läggs på bordet blir verkligheten betydligt råare. Den brittiske bil-youtubern Tim Burton, mer känd som Shmee150, har nu öppet redovisat vad hans samling av över 20 exklusiva bilar faktiskt kostat.
– Superbilsmarknaden är helt spretig just nu. Det pratas om bubblor, krascher och ekonomiska stormar, så jag ville ta reda på sanningen, säger han i videon.
Han har gått igenom varje bil i sin ägo och jämfört inköpspris med dagens ungefärliga marknadsvärde. Inga servicekostnader, försäkringar eller bränslen är medräknade. Bara vad bilarna köptes för och vad de kan vara värda i dag. Resultatet är en berg-och-dalbana av vinster och förluster. Men i slutändan ändå en historia som visar hur snabbt det kan vända.
Vissa bilar har rasat i värde snabbare än många hinner ta leverans. Andra har oväntat stått emot, eller till och med ökat. Ett tydligt exempel på tapp är Ferrari SF90 Stradale, som enligt Burton förlorat runt 2,5 miljoner kronor i värde. Även Ferrari 296 GTS har tappat 1,5 miljoner kronor.
– Det här är nästan affischbarnet för värdeminskning, konstaterar han.
Även flera andra moderna Ferrari-modeller visar kraftiga tapp, trots relativt låg körsträcka. Samtidigt finns överraskningar åt andra hållet. Äldre mer analoga bilar och flera Ford-modeller har visat sig betydligt mer motståndskraftiga än väntat.
– Om investering var målet hade de här bilarna aldrig körts som de gör. För mig vore det kriminellt, säger Burton.

Så mycket har värdet på “Shmees” bilar förändrats:
| Bil | Köpt för (kr) | Värde i dag (kr) | Resultat (kr) |
|---|---|---|---|
| McLaren 675LT Spider | 4 129 000 | 2 480 000 | –1 649 000 |
| Aston Martin Vantage GT8 | 2 592 000 | 1 612 000 | –980 000 |
| Ford Focus RS Heritage | 496 000 | 744 000 | +248 000 |
| Ford GT | 6 894 000 | 7 440 000 | +546 000 |
| Mercedes SLS AMG Black Series | 4 216 000 | 6 820 000 | +2 604 000 |
| Ford Mustang Shelby GT500 | 1 178 000 | 1 488 000 | +310 000 |
| Mercedes-AMG GT Black Series | 4 154 000 | 3 968 000 | –186 000 |
| Aston Martin V8 Vantage Roadster | 546 000 | 446 000 | –100 000 |
| Ferrari SF90 Stradale | 5 766 000 | 3 286 000 | –2 480 000 |
| Renault Clio V6 | 12 000 | 12 000 | +- 0 |
| Zenvo TSR-S | – | – | +- 0 |
| Ferrari 296 GTS | 4 365 000 | 2 852 000 | –1 513 000 |
| Ferrari Purosangue | 4 799 000 | 3 844 000 | –955 000 |
| Fiat 500 Abarth Ferrari Edition | 198 000 | 372 000 | +174 000 |
| BMW M2 (G87) | 707 000 | 620 000 | –87 000 |
| Ferrari 12Cilindri | 5 493 000 | 4 650 000 | –843 000 |
| Ferrari SF90 XX | 9 982 000 | 14 880 000 | +4 898 000 |
| Ferrari 458 Speciale | 3 844 000 | 4 340 000 | +496 000 |
| Porsche 914 (renoveringsobjekt) | 174 000 | 174 000 | +- 0 |
En viktig förklaring är hur bilarna används. Samlingen rullar i snitt över 10 000 mil per år. Nürburgring, Autobahn, långresor och vinterkörning är vardag, inte undantag.
– Det här är inte en samling byggd för att stå still. Det är bilar som är köpta för att köras, upplevas och delas, säger han.
När alla siffror summeras visas dock något oväntat. Trots flera rejäla värderas och ett par riktiga smällar landar hela flottan nära nollstrecket. Vinster på vissa bilar väger i stort sett upp förlusterna på andra.
– Ser man till helheten är samlingen i princip värd lika mycket som den kostade. För mig är det en vinst, säger Burton.

Han förlorade mest pengar på SF90 och tjänade mest pengar på SF90. Det låter motsägelsefullt, men förklaringen är enkel. Det är Stradale mot XX, alltså inte samma bil. Den vanliga Ferrari SF90 Stradale är samlingens största förlustaffär, medan specialversionen SF90 XX är den enskilt största vinnaren. Samma modellnamn men helt olika utveckling.
Men då ska man komma ihåg en sak: det är utan hänsyn till inflation, driftkostnader och utan de intäkter som bilarna genererat via Youtube. För den som drömmer om superbilar som en säker investering är budskapet ändå tydligt. Det kan bli dyrt. Och det är först när man vågar räkna ihop allt som den verkliga kostnaden syns.
– Vissa siffror är säkert för höga, andra för låga – men helheten är poängen, säger Tim Burton.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















