Många väljer bort märkesverkstaden i tron att det blir billigare. Men när priserna ställs mot varandra spricker myten. En ny undersökning visar att fristående verkstäder oftast tar mest betalt.
Att välja fristående verkstad i stället för märkesverkstad ses ofta som ett självklart sätt att spara pengar. Men en ny omfattande prisjämförelse visar att den bilden inte stämmer särskilt ofta. I många fall är det tvärtom de stora verkstadskedjorna som tar mest betalt i grannlandet Norge.
– Verkstadskedjorna är inte nödvändigtvis lågprisverkstäder, säger konsumentekonomen Magne Gundersen till Motor.
Undersökningen som Motor gjort bygger på nästan 300 konkreta prisförfrågningar och visar att märkesverkstäder långt ifrån alltid är dyrast – och ibland till och med billigast. Jämförelsen har gjorts genom att samma jobb begärts in på åtta vanliga bilmodeller, både elbilar och bensin-, diesel- och hybridbilar. För varje modell har ett stort märkesverkstad samt tre stora verkstadskedjor fått exakt samma förutsättningar, inklusive bilens registreringsnummer.
Pris för att byta hjullager fram på ena sidan
| Bilmodell | Märkesverkstad | NAF | Mekonomen | Mekonomen (ändrat) | Bilxtra |
|---|---|---|---|---|---|
| Tesla Model Y, 2021 | 4 269 | 4 111 | 7 179 | 4 391 | Uppger ej |
| Toyota Rav 4, 2019 | 9 606 | 10 854 | 11 611 | 10 146 | 9 196 |
| Nissan Leaf, 2018 | 7 794 | 5 650 | 6 888 | 6 220 | 8 937 |
| Audi e-tron, 2020 | 7 260 | 6 874 | 6 182 | 4 458 | 7 516 |
| Volvo XC60, 2019 | 7 704 | 5 031 | 5 909 | 5 546 | 9 555 |
Ett tydligt exempel är bytet av hjullager fram på ena sidan. Av åtta jämförda bilar var märkesverkstaden dyrast i bara ett enda fall. Det gällde en tio år gammal Ford Mondeo, där Ford-handlaren Røhne Selmer begärde 9 113 kronor. Samtidigt kostade samma jobb på en Tesla Model Y hos Teslas egen verkstad 4 269 kronor. Det placerar Tesla på nästan samma nivå som NAF-verkstäderna, som låg strax över 4 000 kronor.
I sju av åtta fall var det i stället någon av de fristående verkstadskedjorna som tog högst pris vilket konsumentekonomen Magne Gundersen säger visar att fristående verkstäder inte automatiskt är billigast. Även Per Morten Merg som är chefredaktör för branschsajten Bilbransje 24 säger att resultatet inte är förvånande.
Han menar att jämförelsen är en tydlig väckarklocka för hela branschen och att den bör få alla aktörer att tänka till i ett läge där konkurrensen om kunderna hårdnar.
– Det är länge sedan märkesverkstäderna tog grep för att bli konkurrenskraftiga mot allt mer professionella verkstadskedjor. Det gäller särskilt äldre bilar som inte längre omfattas av garanti, där kedjorna tidigare haft ett rykte om sig att vara billigare, säger Merg.

Priserna i undersökningen gäller kompletta jobb, där både arbete, delar och moms ingår. Verkstäderna har också fått redovisa om de använder originaldelar eller inte. I flera fall har prisbilden dessutom ändrats i efterhand, framför allt efter att verkstäderna blivit uppmärksammade på att deras första offerter låg högt.
Det är något som i sig säger en del, menar konsumentekonomen.
– De stora prisskillnaderna visar att bilägare verkligen tjänar på att jämföra. Samtidigt bör man alltid kontrollera vad som faktiskt ingår om ett pris sticker ut som ovanligt lågt, säger Magne Gundersen.
Och att märkesverkstäderna står sig är enligt honom egentligen logiskt.
– De ska känna sin biltyp bäst. I teorin borde de kunna jobba mest effektivt, och då också vara billigast eller bäst oftare än vad många tror, säger han till Motor.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















